Eten in Spanje & afscheid nemen - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Rob Duim - WaarBenJij.nu Eten in Spanje & afscheid nemen - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Rob Duim - WaarBenJij.nu

Eten in Spanje & afscheid nemen

Blijf op de hoogte en volg Rob

31 Augustus 2014 | Spanje, Bilbao

Spaans eten.
De afgelopen week is me niet in de koude kleren gaan zitten. De dag dat ik in het klooster had geslapen,heb ik s'middags met een aantal mede-pelgrims een pelgrims-menu genomen. Een aantal restaurants voert dit speciaal, het bestaat meestal uit 3 gangen met soms wijn erbij, voor zo'n 9-15 €. Voor mij was dit echter iets te weldadig. We waren met 6 personen, er kwamen 2 terrine's soep op tafel, linzen- ,en groentesoep, vis of vlees naar keuze, en de keuze uit 4 nagerechten. Na de helft vd visschotel was ik vol en heb ik de appel maar meegenomen. Daarna kwam de wandeling naar 't klooster (zie vorig bericht). Op dit stuk had ik het gevoel alsof er een baksteen in m'n buik zat. Bij de broeders was er weer een soep(brood&knoflook), waar ik maar een paar happen van heb gehad want die baksteen zat nog in de weg. s'Nachts 2x naar de wc, niet praktische in de regen en in het donker buitenom een trap af. Maar t luchtte wel op. De volgende dag ging wel maar veel last van gasvormig en weinig energie. De dagen daarna kon ik steeds iets beter eten en ging het steeds iets beter, tot gisterochtend. Toen gingen de darmen echt in protest. s'Avonds Immodium genomen en s'morgens weer. Gisteren evengoed een behoorlijke afstand gelopen, maar vandaag maar een paar uur, hier de was gedaan, rustig gekookt en gegeten, ook even maar geen kraanwater meer genomen (=gechloreerd hier).

Morgen een lange dag, dan wil ik door naar Gűemes, ik heb net van de Hospitalero een ingewikkelde uitleg gekregen over de te volgen route.

Afscheid.
Vd week door 2 mooie steden gekomen, Gernika en Bilbao. De eerste heeft veel te leiden gehad vd burgeroorlog en is als één vd eerste steden door vliegtuigen gebombardeerd, hier heeft Hitler het truckje geleerd. De tweede heeft zeer veel mooie gebouwen, oa t Gugenheimmuseum. Bilbao heeft een 30-40 jaar geleden een grote verandering doorgemaakt, het is een grote stad, ligt in een kom tussen bergen in, en had veel vervuilende industrie. Dit had tot gevolg dat er geen toeristen meer naar toe wilden, en er zo veel vervuiling was dat het leefklimaat verziekt werd. Het stadsbestuur heeft een knop om kunnen zetten door zware industrie te verbannen en de stad en het imago op te poetsen. Medepelgrims vertellen me dat degene die de stad van voor en na de omslag kennen, soms niet konden geloven in dezelfde stad te zijn.
Hier is t eindelijk gelukt een open postkantoor te vinden. Hier een aantal kampeerspullen naar huis gestuurd en een deel weggegooid, dit scheelt 3 kilo in gewicht en dat is wel te merken. Het was wel even slikken om de tent weg te doen, willeswaar een samenraapsel van 3 componenten en wat losse onderdelen, maar toch. De tent heeft me in Frankrijk goed geholpen, gaf flexibiliteit en ik heb op schitterende plekken geslapen. Een ander afscheid is wanneer er pelgrims maar een deel vd route lopen, en dan t punt bereiken dat ze terug naar huis gaan. Je komt elkaar onderweg en in de auberge regelmatig tegen, soms alleen communicatie met handen en voeten of wat gebrekkig Engels, Frans of Spaans. Maar je maakt toch samen dingen mee, al is t alleen maar om te klagen over de hitte of t vele asfalt.
In Bilbao nog 2 unieke dingen meegemaakt.
Ik ben de eerste Nederlandse pelgrim tegengekomen, voor haar ben ik ook de eerste Nederlander.
Om in Bilbao bij de auberg te komen moet je een trap op van ruim 80 meter, en dat aan het einde van een vermoeiende loopdag is gegarandeerd geen pretje.
De trap loopt enigszins schuin weg, dus je krijgt ook geen goed overzicht hoe lang de stijging nog doorgaat.

De natuur is hier totaal anders dan je in Nederland ziet, allerlei soorten palmen, soms met een omvang van 5-6 meter, pluimenplanten komen volop in t wild voor tot groot genoegen vd geiten. Van de zilverbladige takjes in onze boeketten kom je hier hele bossen tegen. Erg indrukwekkend allemaal. Sommige bossen zijn totaal anders, enorme rechte stammen waarvan de bast in lange vellen loslaat, soms kan dit wat deprimerende overkomen.

Een ander verschil met bv Frankrijk is dat hier de meeste kerken en kapelletjes op slot zitten, ik vindt dat jammer want de rust is soms weldadig in de kerken. De kerken zijn anders ingericht, vaak een enorm groot bewerkt hoofdpaneel, gouden beelden en verder elementen van de plaatselijke bevolking zoals roeispanen of historie zoals galjoenen.

Het is al laat, ik laat het hierbij en doe alle lezers en volgers de hartelijke groeten.

Pelgrim Rob

  • 04 September 2014 - 09:53

    Eveline (G.A.):

    Hoi Rob,

    Hierbij weer een berichtje van het werk front! Ik was zelf ook even een paar weken op vakantie (2 weken klussen en 1 week weg) en het normale leven komt ook hier weer op gang. Kinderen weer naar school en weer bijna volle bezetting op het werk ;-)

    Hoeveel kilometer heb je eigenlijk nog te gaan?? Hopelijk voel je je wel al weer wat beter! Geniet van je mooie tocht: en na een afscheid van het één wacht er een warm welkom bij het ander!

    Groetjes van ons allemaal,

    Eveline

  • 04 September 2014 - 14:34

    John:

    Hoi Rob,

    Ik ben weer helemaal onder de indruk van je verhalen, wat maak jij enorm veel mee!
    Blij te lezen dat het met je maag en darmen weer beter gaat, je zal je wel slap gevoelen hebben tijdens het lopen, respect dat je bent doorgelopen!
    Geniet van je verdere tocht en tot het volgend bericht maar weer, erg leuk!

    Groeten
    John

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Wandelaar in hart en nieren. Sinds 17-jarige leeftijd bezig met wandelen. Later ben ik ook het hardlopengaan beoefenen, maar wandelen blijft de grootste bewegingsbron. Doordat ik ben opgegroeid in een verhuisbedrijf heb ik ook het 'TranSPORT' een groot deel van mijn werkend leven uitgeoefend. Zelfs nu onderweg naar Santiago heb ik het verhuisbedrijf niet helemaal achter me gelaten (of juist wel ;-) ) De komende weken ga ik proberen om vanuit Geneve te Zwitserland naar Santiago de Compostella in Spanje te lopen. +/-2200km in 12 weken.

Actief sinds 05 Juli 2014
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 12160

Voorgaande reizen:

21 Juli 2023 - 14 Augustus 2023

E2 in Engeland

08 Augustus 2022 - 21 Augustus 2022

GR5: Maastricht naar Hoek van Holland.

20 Augustus 2021 - 31 Augustus 2021

Vervolg GR5 Deeltraject: Landry-Nice

11 Augustus 2020 - 06 September 2020

Vervolg GR5: Deeltraject La Cure (fr)-Landry (rich

12 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

GR5: Deeltraject Selestat - La Cure

08 Juli 2014 - 11 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: