Van voerman tot pakjesdrager - Reisverslag uit Saint-Julien-Chapteuil, Frankrijk van Rob Duim - WaarBenJij.nu Van voerman tot pakjesdrager - Reisverslag uit Saint-Julien-Chapteuil, Frankrijk van Rob Duim - WaarBenJij.nu

Van voerman tot pakjesdrager

Blijf op de hoogte en volg Rob

26 Juli 2014 | Frankrijk, Saint-Julien-Chapteuil

Beste virtuele mede wandelaars,

Van de week heb ik een paar unieke ervaringen opgedaan. Natuurlijk iedere dag, stap enz. brengt me dichter bij Santiago de Compostella. Maar met dit soort bijzonderheden ga ik jullie niet vervelen. Van de week kwam ik tot de ontdekking dat ik een besmette tekenbeet had opgelopen met een mooie kring eromheen. Daarom kon ik voor het eerst van mijn leven naar een Franse docteur, een farmacie en aan een antibiotica kuur. De dokter sprak bijna net zo goed Engels als ik Frans. Maar met handen en voeten en plaatjes op internet kom je een heel eind. In de farmacie kom je met Engels een stuk verder. Een jongedame wist me alles goed uit te leggen. Een bijkomend probleem met antibiotica is dat je kans hebt op een zonneallergie (erg praktisch als je door het Franse platteland trekt). Dus iedere dag smeren en met een parasol op lopen. Na de farmacie kwam ik bij een zeer klein ‘groente’ zaakje terecht, met een zeer oud dametje die de winkel voerde. Na een paar aardappels, een wortel, een courgette, perziken en een blikje vis gepakt te hebben wees ik naar een kraan achter de toonbank om een en ander te willen wassen. Daar was de dame het niet mee eens en ze begon tegen me te krijsen. Een jongeman zei iets in het Frans en toen ging zij de aardappels zelf maar wassen. Hygiëne is natuurlijk een groot goed. Er hingen daar ook nog een paar worsten waarvan het maar goed is dat ze vastgebonden waren, anders waren ze zelf weggelopen. Groen, grijs en schimmelig, ‘een Franse delicatesse?’.

Van de week liep ik een oudere man achterop die aan het zoeken was naar de laatste afslag, na wat halfslachtige pogingen Frans kwam ik er achter dat hij uit Berlijn kwam. De conversatie ging daarna een stuk makkelijker. Hij was een oud Santiago-ganger, letterlijk en figuurlijk. Nu 88 en had de tocht een jaar of 5 terug gelopen. Hij liep nu alleen nog maar een paar mooie stukken (14 dagen) voor zijn plezier en om goede herinneringen op te halen. Een kwieke man, een spraakwaterval en met veel plezier in het leven. Het mooiste vond hij, dat zijn zoon toen der tijd een paar weken had meegelopen, en dat het geen vader zoon verhouding was geweest, maar een kameraden verhouding.

Het is ene hele omschakeling om zonder kar te lopen, maar alles op de rug te moeten dragen. Deze week waren er zeker een paar paden bij waarbij ik met de kar het zeer moeilijk gehad zou hebben. Helaas ook hele stukken waar de kar het goed gedaan zou hebben. Vandaag (zaterdag) ben ik tot St. Julien Chapteuil gekomen. Ik lig nu in een weiland met een hard stromende beek op de achtergrond. Morgen het laatste stuk naar Du Pluy en Velay. Wanneer er weddenschappen zijn afgesloten of ik dit zou halen, dan hebben degenen die hier op gokten verloren ;). Tot zover voor vandaag, morgen nog een stukje over Du Pluy en Velay.

Groeten,
Pelgrim Rob

  • 28 Juli 2014 - 22:59

    Jan Duim:

    Hoi Rob,
    Wat een pech met je karretje maar wat maak je prachtige dingen mee.
    De kleine onverwachte dingen zijn toch vaak het mooist, ik zie het voor me dat tafreel in de groente zaak.
    Die tekenbeet hou die aub goed in de gaten, prima dat je gelijk naar een arts bent geweest.
    Bij dat tillen van je bagage komt het goed uit dat je uit een roemrijk geslacht van verhuizers komt, maar een paar duizend kilometer is een beetje te veel van het goede.
    Rob veel plezier de komende tijd en ik kijk met veel genoegen naar je nieuwe belevenissen uit.
    Groet ook van de rest van de family.
    Jan

  • 29 Juli 2014 - 12:21

    John:

    Hoi Rob,

    Je maakt een hoop mee tijdens je reis dat is duidelijk, gelukkig (buiten die tekenbeet, oei!!!!)
    veel leuke dingen, zoals je ontmoeting met die man van 88 jaar (respect) !

    Als ik het goed heb, heb je er (als je in le Puy en Velay bent) 300 km opzitten, mooi stuk al!

    Tot het volgend bericht.

    Groeten
    John en Marinke

  • 29 Juli 2014 - 14:07

    Theo:

    Hoi Rob ,

    Gelukkig dat je het snel ontdekt hebt van die tekenbeet . Leuk die verslagen van je . Ben je nog een beetje op schema ?
    Groeten uit Borgarnes IJsland van
    Axel , Ginie , Theo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Wandelaar in hart en nieren. Sinds 17-jarige leeftijd bezig met wandelen. Later ben ik ook het hardlopengaan beoefenen, maar wandelen blijft de grootste bewegingsbron. Doordat ik ben opgegroeid in een verhuisbedrijf heb ik ook het 'TranSPORT' een groot deel van mijn werkend leven uitgeoefend. Zelfs nu onderweg naar Santiago heb ik het verhuisbedrijf niet helemaal achter me gelaten (of juist wel ;-) ) De komende weken ga ik proberen om vanuit Geneve te Zwitserland naar Santiago de Compostella in Spanje te lopen. +/-2200km in 12 weken.

Actief sinds 05 Juli 2014
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 12159

Voorgaande reizen:

21 Juli 2023 - 14 Augustus 2023

E2 in Engeland

08 Augustus 2022 - 21 Augustus 2022

GR5: Maastricht naar Hoek van Holland.

20 Augustus 2021 - 31 Augustus 2021

Vervolg GR5 Deeltraject: Landry-Nice

11 Augustus 2020 - 06 September 2020

Vervolg GR5: Deeltraject La Cure (fr)-Landry (rich

12 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

GR5: Deeltraject Selestat - La Cure

08 Juli 2014 - 11 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: