Een zware eerste week - Reisverslag uit Yenne, Frankrijk van Rob Duim - WaarBenJij.nu Een zware eerste week - Reisverslag uit Yenne, Frankrijk van Rob Duim - WaarBenJij.nu

Een zware eerste week

Blijf op de hoogte en volg Rob

21 Juli 2014 | Frankrijk, Yenne

Beste volgers,
De afgelopen week was zeer zwaar. Een goed begin is het halve werk. De 1e dag (dinsdag) had ik moeite om Genève uit te komen. De GPS werkte in de binnenstad niet optimaal en ik kon geen winkel vinden waar ze campinggas hadden. Bovendien was het al behoorlijk warm. Verder is het karretje icm met de franse paden niet ideaal. Máár dáárover later meer.
De dagen daarna werden steeds iets zwaarder. Vrijdag was er een steile klim over een asfaltpad naar een kapelletje. En dat werd beloond met een schitterend uitzicht. De afdaling, meestal aangenamer dan het klimmen, was een kleine ramp. Zeer nauwe bos/bergpaadjes met een hoop traptreden en scherpe bochten, waarmee ik met het karretje niet uit de voeten kon. Ik Moest het karretje voor me uit naar beneden laten zakken. Kortom een zware oefening. De volgende dag (zaterdag) liep het J.P. (Jacobs pad) van Yennne naar St Genix sur Guiers over bospaden steedas maar steigend over rotsblokken, steenslag en omgevallen stammetjes. Het karretje begon steeds vaker de grond te raken en toen ik op een vlak stukje hiernaar ging kijken, bleek een vd stangen verbogen te zijn. De bocht wat verholpen en opzij gedraaid en weer verder naar boven. Boven aangekomen op 850m (zonderenig uitzicht, daar stonden te veel bomen voor), bleek de stang ondertussen gescheurd op de plaats vd bocht. Met tyrestrips en een paar takken een spalk aangelegd zodat ik in iedere geval weer verder kon. Maar de kar begon steeds vaker te slepen over de grond. In een volgend dorp, toen ik uit de supermarkt kwam en ik de kar weer wou om doen bleek de voorste beugel ook gebroken te zijn. Gelukkig was er naast een camping. Op de camping veel bekijks maar ook aardige mensen die een stoel, thee en hulp boden. Het karretje heb ik opgegeven. Ik zou nit weten hoe dit pprobleem op te lossen, en de combi kar met dit soort padden geeft meer problemen dan voordelen. Dat was míjn illusie van een makkelijke tocht naar Santiago.
Vandaag, zondag bezig geweest de bagage te splitsen in wat mee moet en wat terug naar huis. Het voordeel van Nederlanders op een camping is dat er wel iemand zo aardig is, om de overtollige bagage mee naar Nederland te nemen. Gelukkig vindt je overal aardige mensen. Uiteindelijk ben ik om +/- 15:00 weer op stap gegaan. Na een uurtje begon het te regenen + ook te onweren. Om 18:00 ben ik gaan schuilen in een ruïne van een soort jachthuis. Daar gekookt en gegeten. Blijf hier ook maar slapen, dat scheelt morgen een natte tent opruimen. Nb: Over aardige mensen gesproken. Woensdag loop ik over een snikhete weg onder mijn paraplu, stpot er op eens een motorrijder naast me, die haalt uit zijn pak een cool flesje water, geeft dit en rijdt weer door. Uiteraard is er nog veel meer gebeurd. Maar een smartphone (hoe handig ook) leent zich niet zo goed voor lange verhalen. Ik begrijp nu de opmerking onder sommige berichtjes "geschreven op een smartphone". Groeten "pelgrim" Rob.

  • 21 Juli 2014 - 10:26

    Eveline (G.A.):

    Hoi Rob,
    Ja dan typt een computer toch weer een stuk makkelijker :-). Leuk hoor je blog! Jammer dat het begin zo zwaar is, maar hopelijk wordt het nu alleen maar makkelijker. Hoe ga je je telefoon nu opladen nu je het karretje niet meer hebt? Al een paar zonnecellen gekocht?? Hier alles goed: het weekend was erg warm maar er komt nu onweer aan. Groetjes, Eveline

  • 21 Juli 2014 - 11:23

    Kees Paap:

    Hoi Rob,

    Heftige 1e week!
    Hopelijk gaat het vanaf nu alleen maar beter.
    Wel leuk om je verhaal te lezen.
    veel sukses.
    groet,
    Kees

  • 21 Juli 2014 - 15:00

    John :

    Hoi Rob,

    Pittig weekje achter de rug las ik!
    Ik hoop dat het vervolg van je reis wat eenvoudiger verloopt en dat je nog meer mensen tegen komt die je helpen. (prachtig dat verhaal van die motorrijder)
    Doe voorzichtig en ik wacht nu al op je volgend verhaal.

    Groeten en succes,
    John

  • 21 Juli 2014 - 15:35

    Bert:

    Hallo pelgrim Rob,
    Je kunt de "aanhalingstekens" bij pelgrim onder je verhaal wel weglaten want je bent een echte. Je brengt het aloude gezegde onder pelgrims, -alles wat je niet meeneemt is meegenomen-, na een week al in praktijk ! Je geeft je wandala op waar je zoveel tijd en vernuft hebt ingestoken. Gelukkig ben je zelf ongebroken en ik hoop dat dat zo blijft de komende weken met die extra kilo's nu op je rug. In ieder geval heb je geen achteruitkijkspiegel meer nodig, kun je weer in je eentje kort door die rotsige bochten en weer 360 graden om je heen en achterom kijken.
    Rob man, ik wens je veel Jacobus-on-your-way.........
    Bert

  • 21 Juli 2014 - 22:57

    Wilma:

    Jooooo Rob, dat verslag liegt er niet om zeg en of je een pelgrim man bent. Zoveel tegenslag terwijl je zoveel tijd hebt besteed aan voorbereiden.
    Maar aan alles zit een keer zijde en dat wordt weer eens bewezen door spontane reacties van de mensen om je heen. Wordt je toch een beetje gedragen Rob.
    En zoals Bert schrijft, er zitten ook voordelen aan om zonder kar te wandelen.
    Heel Heel Veeel Succes en in gedachte wandel ik met je mee. Lieve Groet Wilma x

  • 24 Juli 2014 - 19:36

    Bert Butselaar:

    Hoi rob jammer van je karretje maar het gaat je lukken dat weet ik zeker je Bent een doorzetter.

    Blijf niet hangen bij je kar maar geniet met volle teugen dit doe je maar eens in je leven

    Groetjes riet Bert vanuit hoogland

  • 27 Juli 2014 - 20:03

    Frank:

    Wat kan jij goed onder woorden brengen hoe zwaar het is. Dat je gewoon doorgaat dat zit in je. Je kan het. Succes. Lees graag nog meer.

  • 28 Juli 2014 - 09:17

    Ronald:

    Hoi Rob,
    Jammer van je karretje waar je zoveel energie in hebt gestopt.
    Gelukkig heb je de draad weer snel kunnen oppakken en heb je je reis weer voort kunnen zetten.
    Zo te lezen maak je van alles mee en is elke dag weer een uitdaging voor je en geniet je er ontzettend van. Rob geniet ervan en ik ben benieuwd naar je volgende verslag.
    Groetjes Ronald.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Wandelaar in hart en nieren. Sinds 17-jarige leeftijd bezig met wandelen. Later ben ik ook het hardlopengaan beoefenen, maar wandelen blijft de grootste bewegingsbron. Doordat ik ben opgegroeid in een verhuisbedrijf heb ik ook het 'TranSPORT' een groot deel van mijn werkend leven uitgeoefend. Zelfs nu onderweg naar Santiago heb ik het verhuisbedrijf niet helemaal achter me gelaten (of juist wel ;-) ) De komende weken ga ik proberen om vanuit Geneve te Zwitserland naar Santiago de Compostella in Spanje te lopen. +/-2200km in 12 weken.

Actief sinds 05 Juli 2014
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 12136

Voorgaande reizen:

21 Juli 2023 - 14 Augustus 2023

E2 in Engeland

08 Augustus 2022 - 21 Augustus 2022

GR5: Maastricht naar Hoek van Holland.

20 Augustus 2021 - 31 Augustus 2021

Vervolg GR5 Deeltraject: Landry-Nice

11 Augustus 2020 - 06 September 2020

Vervolg GR5: Deeltraject La Cure (fr)-Landry (rich

12 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

GR5: Deeltraject Selestat - La Cure

08 Juli 2014 - 11 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: