Le Puy-en-Velay en verder - Reisverslag uit Saugues, Frankrijk van Rob Duim - WaarBenJij.nu Le Puy-en-Velay en verder - Reisverslag uit Saugues, Frankrijk van Rob Duim - WaarBenJij.nu

Le Puy-en-Velay en verder

Blijf op de hoogte en volg Rob

29 Juli 2014 | Frankrijk, Saugues

Beste lezers,

Even een stukje over de afgelopen paar dagen. Le Puy... is van oudsher het begin van deze bedevaarts route. Een bisschop van Le Puy in 700 oid hoorde van het graf van Jacobus (één vd apostelen) in Compostella. En is als eerste op bedevaart gegaan, nadien natuurlijk vele volgers waaronder ondergetekende. Le Puy heeft een paar byzondere kenmerken. Een kerk/fort op een smalle rots (zie foto) en een kathedraal op een andere rots. De plaats is zeer toerisch, een mooie kathedraal, maar fijn om de plaats te verlaten.

Het is een hele klim om Le Puy uit te komen. Daarna is het een redelijk makkkelijkm parcour. Héérlijk rustig tot je een plaatsje binnejkomt waar een giga kermis en feest is, zeker 3 atarcties en een frietkraam. Uiteraard kon ik de verleiding niet weerstaan. De friet was niet byzonder goed maar smaakte heerlijk. Tot een km of 7 verderop, waar ik m'n kampplaats had heb ik van het feest kunnen genieten tm het vuurwerk midden in de nacht.

De dag erna (maandag) ben ik tot Saugues gekomen. Onderweg één vd oudste kerkjes/kapelletjes bewonderd. Zeer primitief, weinig opsmuk, simpel gebouwd van natuurlijke rotssteen.
De overnachting in Saugues was wat minder natuurlijk. In eerste instantie was ik gaan schuilen voor een enorme regenbui onder de overkapping van een soort vee/beurshal. Toen de regenbui aanhieldheb ik daar ook de maaltijd gekookt, gegeten en uiteindelijk heb ik er ook maar m'n tent opgezet. Met als grote voordeel dat s'ochtends alles droog was en niet nat van het dauw.

Vandaag(dinsdag) ben ik tot Rouget gekomen met een overnachting in een boerderij/Gite. Het was vandaag erg veel klimmen, tot 1324 m. Je komt dan op een soort hoogvlakte/natuurgebied. Op dit punt m'n laatste brood gegeten, heerlijk rustig maar wel koud. Daarna het kapelletje van St. Roche bezocht. Dit is een vd beschermheiligen van de pelgrims. Zo jullie zijn nu weer een beetje bij.

Dit 2e stuk (na Le Puy) is eenvoudiger en minder dan het eerste stuk, alhoewel het op een hoger niveau ligt met meer steiging en daling. Het pad is wat minder grillig en rotsig. Verder ben ik in deze 3 dagen meer pelgrims tegen gekomen dan in de 14 dagen hiervoor, zelfs hele gezinnen met kleine kinderen op sandalen en soms met ezeltje.

Groet, Pelgrim Rob

  • 30 Juli 2014 - 17:06

    Rob:

    Hoi Rob,
    Leuk van je te horen. Ben in le Puy begonnen, vond het uitzicht vanuit de kathedraal wel indrukwekkend.
    Je tentje heb je nu niet meer nodig, tenzij je van privacy houdt natuurlijk. Ken je de donativo plekken? Vond hier altijd wel een warme sfeer hangen. Er is een boekje van, miam miam jam dodo is ook handig.
    Enfin, wellicht lig je liever in je tentje.
    Veel plezier en goede moed!
    groet van je trainer,
    Rob

  • 30 Juli 2014 - 17:18

    John:

    Hoi Rob,

    Erg fijn om al je verhalen te lezen!
    Wel erg mooi zo'n kerk/fort op zo'n rots, ben je niet even naar boven gegaan?
    Ook fijn dat je nu wat meer pelgrims tegenkomt, gezellig!

    Je bent goed bezig Rob, het gaat helemaal goed komen!
    Klein stukje nog.............

    Groeten
    John en Marinke

  • 31 Juli 2014 - 07:04

    Wilma:

    Hoi Rob

    Fijn om te lezen dat je aan het genieten bent zonder al te veel afzien want dat heb je al genoeg gedaan
    de afgelopen paar weken.
    De beschrijving van de omgeving is leuk om te lezen.
    En een foto erbij maakt het nog interessanter / completer om een beeld te vormen.
    Wat ook heel interessant is dat je zoveel mooie mensen tegen komt die soms
    ook het zelfde doel hebben en ieder zo met hun eigen verhaal, heel boeiend lijkt me.

    Rob het gaat je goed en ik kijk uit naar je volgende verslag !!

    Groeten Wilma x

  • 31 Juli 2014 - 10:25

    Eveline (G.A.):

    Hoi Rob,

    en hoe gaat het met je Franse taal? Wordt dat ook steeds beter? Kan je je nog wel aan je rustdagen houden of moet je soms toch nog doorlopen om tijd in te halen?

    Hier in Amersfoort gaat alles prima. Het is heerlijk weer nu en binnen met de airco is het goed uit te houden. Jammer dat we er nog wel bij moeten werken ;-)

    Groetjes,

    Eveline (en Tahitha en Ronald)

  • 02 Augustus 2014 - 14:13

    Theo:

    Hoi Rob ,

    Mooi verhaal weer . Grappig te horen dat je het soms koud hebt daar in Zuid-Frankrijk . Wij zitten nu op een terras in Akureyri , lekker in het zonnetje . De jas kan uit .

    Groeten van Ginie , Axel ,Theo

  • 04 Augustus 2014 - 09:55

    Frank:

    Hoi Rob,
    In deze omgeving zitten wij heel vaak. Vrienden van ons hebben daar een camping en daar hebben wij een paar jaar geleden even de scepter mogen zwaaien. Ik zie je lopen op die mooie wegen en weggetjes, klimmetjes etc. Veel succes verder en je verhalen zijn erg leuk en optimistisch geschreven.

  • 05 Augustus 2014 - 14:14

    Arnold:

    Hoi Rob, Leuk om je stukjes te lezen. Het pad gaat niet over rozen. Houd vol.
    Gr Arnold

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Wandelaar in hart en nieren. Sinds 17-jarige leeftijd bezig met wandelen. Later ben ik ook het hardlopengaan beoefenen, maar wandelen blijft de grootste bewegingsbron. Doordat ik ben opgegroeid in een verhuisbedrijf heb ik ook het 'TranSPORT' een groot deel van mijn werkend leven uitgeoefend. Zelfs nu onderweg naar Santiago heb ik het verhuisbedrijf niet helemaal achter me gelaten (of juist wel ;-) ) De komende weken ga ik proberen om vanuit Geneve te Zwitserland naar Santiago de Compostella in Spanje te lopen. +/-2200km in 12 weken.

Actief sinds 05 Juli 2014
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 12137

Voorgaande reizen:

21 Juli 2023 - 14 Augustus 2023

E2 in Engeland

08 Augustus 2022 - 21 Augustus 2022

GR5: Maastricht naar Hoek van Holland.

20 Augustus 2021 - 31 Augustus 2021

Vervolg GR5 Deeltraject: Landry-Nice

11 Augustus 2020 - 06 September 2020

Vervolg GR5: Deeltraject La Cure (fr)-Landry (rich

12 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

GR5: Deeltraject Selestat - La Cure

08 Juli 2014 - 11 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: