De eerste glimp vd Pyreneeën - Reisverslag uit Arthez-de-Béarn, Frankrijk van Rob Duim - WaarBenJij.nu De eerste glimp vd Pyreneeën - Reisverslag uit Arthez-de-Béarn, Frankrijk van Rob Duim - WaarBenJij.nu

De eerste glimp vd Pyreneeën

Blijf op de hoogte en volg Rob

16 Augustus 2014 | Frankrijk, Arthez-de-Béarn

Vandaag (zaterdag) was in vergelijking met gisteren een stuk interessanter qua parcours en landschap, een hoop stijging. Eén van 1,5 uur ongeveer achterelkaar. Op een moment was er opeens een glimp vd Pyreneeën, voordat ik een foto kon nemen, waren ze weer in de wolken verdwenen. Een 1/2 uur later heb ik wel een foto kunnen nemen, dit was een km of 7 voor Geus. Ook nu heb ik uitzicht op de bergketen, soms verscholen in de wolken maar echte bergen aan de horizon. Gisteren (vrijdag) was ronduit eentonig, vlak en maïs, maïs en maïs, soms een windsingel en dan nog meer maïs. Ik denk bijna 5 uur voor we een klein dalletje ingingen en daarna weer maïs, niet meer zo vlak, soms een ander gewas. De liefhebbers van popcorn kunnen gerust zijn, er is een behoorlijke oogst onderweg. Ook de andere dagen was het parcours niet zo inspannend, glooiend, geen zwaar wegdek, soms veel asfaltstukken. De kapelletjes en kerken zij hier over t algemeen eenvoudiger van bouw en inrichting, iets wat mij meer aanspreekt boven de weelderige inrichting met veel beelden, verguldsel en schilderijen. Eea zal wel historische gegroeid zijn. Ik ben nog nooit in zo veel kerken en kapelletjes geweest als de afgelopen 5 weken ( maandag zat ik overigens op 1/3 vd 12 weken) . Wat me wel opvalt is dat een hoop beelden waarschijnlijk uit een mal komen, je ziet nl veel dezelfde beelden. Tussen Genève en Puy-en-Velay viel me een beeld erg op. Een pastoor die minzaam glimlachend naar beneden kijkt met een gesloten bijbel in z'n handen. In tegenstelling tot sommige andere beelden waren deze altijd hetzelfde beschilderd, andere beelden zijn soms anders beschilderd, en soms blank. Een schilderij deed me beseffen dat onze Sint Maarten hier Saint Martin is, degene die ze mantel deelt met een bedelaar. Voor de rest vd week veel door wijngaarden gelopen, een keer daar ook in geslapen. Maandagnacht begon t opeens te stormen en te regenen. Overdag en ‘s avonds niets aan de hand, een prachtige avond en nacht, en plotseling moest ik m'n voordeur (=paraplu) opeens vasthouden vanwege de rukwinden. De volgende dag was t zwaar lopen vanwege de natte vette klei die enorme plakkaten onder je schoenen vormden. Vrijdag een paar uur met een Belg Vlaming samengelopen, die een paar dage jonger is dan ik (10 januari). Hij is vioolleraar in Frankrijk en was blij weer eens Nederlands te spreken en vlot mij op te lopen. Of zijn Franse vrouw daar ook zo blij mee was weet ik niet, want hij zal ruim een uur eerder bij hun gite geweest zijn dan zij. Maar op mijn suggestie dat hij zou wachten of teruglopen gaf hij als antwoord dat ze het niet erg zou vinden en hun 35 jarig huwelijkfeest toch wel door zou gaan. Vanaf hier Artez-de-Bearn is het nog +/- 75 km naar Saint-Jean-Pied-de-Port en dan is het 2e deel de "Via Podiensis" ook klaar. Dan "alleen" nog maar de Pyreneeën over (boven of onderlangs) en een stukje naar Santiago. Het lijkt niets maar er zal nog genoeg op me afkomen. Alle virtuele medewandelaars bedankt voor het meelezen en meeleven en tot de volgende nieuwsbrief. Groet Pelgrim Rob

  • 18 Augustus 2014 - 09:12

    Eliëtte (Gemeente Amersfoort):

    Hey Rob,
    tsjonge wat een belevenis allemaal zeg... we lezen met belangstelling je verhalen hier op de kamer! heel veel succes en plezier de komende weken,
    Groetjes Eliëtte

  • 18 Augustus 2014 - 11:10

    Diny:

    Hoi Rob,

    Ik vind het erg leuk om je verslagen te lezen. In gedachten zie ik je dan ook lopen en al die dingen waar je overschrijft meemaken.
    Ik neem mijn petje voor je af. Het lijkt mij toch wel een hele opgave hoor.
    Veel sterkte op de rest van je reis en ik ben er van overtuigd dat je hem helemaal uit zult lopen.

    groetjes,
    Diny

  • 18 Augustus 2014 - 23:10

    Wilma:

    Wat een reis Rob,
    wel jammer dat je onze reacties niet kan lezen maar dan kan je nadien je reis nog eens beleven vanuit een relaxstoel met je benen omhoog en dat is ook best toff.
    Ja het ontmoeten van zoveel die mensen die ook onderweg zijn met hun verhalen, drijfveer en ervaringen lijkt me geweldig.
    Ook de spontane hulp van voorbijgangers is bijzonder te noemen.

    Het gaat je goed en wij reizen met je mee, Lieve Groet Wilma x

  • 20 Augustus 2014 - 10:35

    Henk:

    Hallo Rob,

    leuk om weer wat van je te lezen en fijn dat het goed gaat. Veel succes met het vervolg van je reis!

    Hartelijke groeten,
    Henk

  • 25 Augustus 2014 - 13:27

    Paul Janssen:

    Hallo Rob,
    Leuk om je te vinden hier, ben nu beetje druk maar wilde je laten weten dat mijnheer Fortunato dos Santos weer in Nederland komt op 14 september geeft hij onder anderen weer les in Amsterdam.
    Mogelijk vind je dit ook een leuke gelegenheid om hem en anderen weer eens te zien
    Hartelijke Groeten
    Paul Janssen

  • 25 Augustus 2014 - 16:18

    John:

    Hoi Rob,

    Weer een fijn verslag om te lezen, ben nu alweer benieuwd naar de volgende!
    Ga zo door, het komt helemaal goed!

    Groetjes
    John

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Wandelaar in hart en nieren. Sinds 17-jarige leeftijd bezig met wandelen. Later ben ik ook het hardlopengaan beoefenen, maar wandelen blijft de grootste bewegingsbron. Doordat ik ben opgegroeid in een verhuisbedrijf heb ik ook het 'TranSPORT' een groot deel van mijn werkend leven uitgeoefend. Zelfs nu onderweg naar Santiago heb ik het verhuisbedrijf niet helemaal achter me gelaten (of juist wel ;-) ) De komende weken ga ik proberen om vanuit Geneve te Zwitserland naar Santiago de Compostella in Spanje te lopen. +/-2200km in 12 weken.

Actief sinds 05 Juli 2014
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 12110

Voorgaande reizen:

21 Juli 2023 - 14 Augustus 2023

E2 in Engeland

08 Augustus 2022 - 21 Augustus 2022

GR5: Maastricht naar Hoek van Holland.

20 Augustus 2021 - 31 Augustus 2021

Vervolg GR5 Deeltraject: Landry-Nice

11 Augustus 2020 - 06 September 2020

Vervolg GR5: Deeltraject La Cure (fr)-Landry (rich

12 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

GR5: Deeltraject Selestat - La Cure

08 Juli 2014 - 11 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: