Vervolg. Dag 3, 4 en 5 - Reisverslag uit Samoëns, Frankrijk van Rob Duim - WaarBenJij.nu Vervolg. Dag 3, 4 en 5 - Reisverslag uit Samoëns, Frankrijk van Rob Duim - WaarBenJij.nu

Vervolg. Dag 3, 4 en 5

Blijf op de hoogte en volg Rob

18 Augustus 2020 | Frankrijk, Samoëns

18-8-2020

Bivak: de gevelde woudreuzen.

Van nacht een beetje onrustig geslapen. Aan het einde vh pad waar ik mn tent had opgezet hoorde ik steeds koebellen en die ook steeds dichterbij komen. Het pad was niet zo breed dat er ook nog koeien langs zouden kunnen.

Gelukkig zijn zij uiteindelijk aan hun kant vh pad gebleven. 

Vandaag inkopen gedaan in La Chapelle d'Abondance.

Bij het uitlopen van La Chapelle..... kwam ik de Belgische jongen tegen waar ik mee overlegd had bij de Col d'Oche.

Hij kwam terug van halverwege Les Mattes waar hij gebivakkeerd had. Hij had al een paar dagen last van een zeer pijnlijke knie. Wist niet waar hij dit opgelopen had, maar wilde de knie een paar dagen rust geven in La Chapelle... En als de rust niet zou helpen, terug naar huis gaan. Een verstandige beslissing 

De beklimming vd Les Mattes(1930m=910 hoogtemeters) vandaag was weer vermoeiend. Maar ik krijg de indruk dat t wat beter gaat. Bij het begin vd klim kom je nog een mooie waterval tegen.

In ieder geval was de route na Les Mattes makkelijk, wat stijgen en dalen. Een enkele flinke klim tussen door. Dit is zeer goed te doen met benen die vlak land gewend zijn. Hier een flinke afstand af kunnen leggen. Onderweg een Nederlands meisje gesproken die al een bivak gemaakt had in de bocht vh pad. Voor mij was het nog wat te vroeg en ben doorgelopen. Bij een boerderij bij Len Levay wat water kunnen tappen en hier 1,5km voorbij mn bivak gemaakt op een verhoogd zijpad naast 2 gevelde woudreuzen.

19-8-2020

Bivak:Sparrenweide

Een heerlijke rustige bivak op ruim 1700m. wel wat fris maar heerlijk geslapen. 

Alleen het ontbijt had een onverwacht bijeffect.

-------

Vanmorgen bezoek

De Tandenfee nam mijn kies.

Tijdens het ontbijt.

Haiku 102

------

De route vandaag was grotendeels simpel. Ik heb een behoorlijke afstand af kunnen leggen omdat de route voor een groot gedeelte over hoogtelijnen heen liep.

Natuurlijk niet zonder een paar flinke stijgingen om over een paar col's heen te komen.

Op de hoogste col van vandaag: Portes de l'Hiver mijn lunch gehouden. 

‐‐-----

Een lunch op niveau.

Met dit uitzicht als beleg.

Wat smaakt er béter. 

Haiku: 103

----------

Wanneer ik thuis ben zet ik een video'tje hiervan op de blog. Het vraagt te veel tijd/batterij om dat hier te doen.

Nu moeten jullie genoegen nemen met een simpele foto.

Onderweg kwam ik het Nederlandse meisje tegen die ik gisteren bij haar bivak gesproken had. Haar rugzak is nog zwaarder dan de mijne. Bewondering voor hoe ze hiermee omgaat. Erg gezellig om Nederlands te kletsen. Zij bleef bij een refuge Lac Vert, iets onder de hoogste col, achter om haar voeten wat rust te gunnen. 

Hierna nog een col de Coux(frans)/Cou(zwitsers) overgestoken en afgedaald tot mn bivak: Sparrenweide, een soort landtong in het dalletje. Een heerlijke rustige plek.

20-8-2020

Bivak:Helling Giffre des Fonts

Vandaag echt een makkelijke dag. Vanaf bivak Sparrenweide op 1450m een kleine stijging naar de Col de Colére (pas vd woede) op 1650m en daarna één lange afdaling naar Samoëns op 710m een daling van +/-950m. Halverwege de afdaling een poosje staan praten met een groepje Fransen, waarvan er 2 hier vroeger vandaan kwamen. Zij gingen nu nogmaals naar de plaatsen in de omgeving waar ze vroeger ook altijd kwamen. Ze vonden het erg veranderd, wat precies begreep ik niet allemaal zo goed. Ik denk dat het minder ruig en er meer grasland en vee is gekomen. Uiteraard kreeg ik nog wat tips mee van wat ik beslist moest gaan zien.

In Samoëns boodschappen gedaan en doorgelopen het plaatsje uit. Vanaf hier werd het toch nog wat ingewikkeld. Een stijging van een 150m over een korte afstand mbv allerlei hulpmiddelen als ladders, kabels en traptreden langs en op de rotswand vd helling boven de rivier Giffre des Fonts. De plek vd bivak is een bosgebiedje tussen rotspartijen. Veel bomen hebben geen bast meer en staan op omvallen. De grond is zo los, dat ik.moeite had om de haringen vd tent een beetje stevig in de grond te krijgen.


  • 01 September 2020 - 09:24

    Imelda:

    He Rob je bent zo te zien weer gestart. Leuk dat ik dit zo nu en dan weer kan volgen. Prachtige omgeving zeg. Een landschap om op te vreten idd. Veel plezier, Bon Courage!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Wandelaar in hart en nieren. Sinds 17-jarige leeftijd bezig met wandelen. Later ben ik ook het hardlopengaan beoefenen, maar wandelen blijft de grootste bewegingsbron. Doordat ik ben opgegroeid in een verhuisbedrijf heb ik ook het 'TranSPORT' een groot deel van mijn werkend leven uitgeoefend. Zelfs nu onderweg naar Santiago heb ik het verhuisbedrijf niet helemaal achter me gelaten (of juist wel ;-) ) De komende weken ga ik proberen om vanuit Geneve te Zwitserland naar Santiago de Compostella in Spanje te lopen. +/-2200km in 12 weken.

Actief sinds 05 Juli 2014
Verslag gelezen: 78
Totaal aantal bezoekers 12170

Voorgaande reizen:

21 Juli 2023 - 14 Augustus 2023

E2 in Engeland

08 Augustus 2022 - 21 Augustus 2022

GR5: Maastricht naar Hoek van Holland.

20 Augustus 2021 - 31 Augustus 2021

Vervolg GR5 Deeltraject: Landry-Nice

11 Augustus 2020 - 06 September 2020

Vervolg GR5: Deeltraject La Cure (fr)-Landry (rich

12 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

GR5: Deeltraject Selestat - La Cure

08 Juli 2014 - 11 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: