De bergen in (1e 2 dagen) - Reisverslag uit La Chapelle-d'Abondance, Frankrijk van Rob Duim - WaarBenJij.nu De bergen in (1e 2 dagen) - Reisverslag uit La Chapelle-d'Abondance, Frankrijk van Rob Duim - WaarBenJij.nu

De bergen in (1e 2 dagen)

Blijf op de hoogte en volg Rob

18 Augustus 2020 | Frankrijk, La Chapelle-d'Abondance

Ik begin achter te lopen met mn dag-verslagen. Dit heeft een paar oorzaken, om een verslag te schrijven moet ik er de energie voor hebben, er moet voldoende batterij zijn voor mn mobiel en de server vd provider moet beschikbaar en bereikbaar zijn via het netwerk.

Wanneer een van deze schakels ontbreekt, dan ook geen verslag.

Ook om jullie niet te veel te spammen

probeer ik nu steeds een paar dagen samen te vatten.

16-8-2020

Bivak: Chalets d'Oche

Tor nu toe kon ik het geplande loopschema redelijk vol houden.

V.a. Le Cure was dat 22 Km/dag.

V.a. Thonon-les-Bai een 18 km/dag.

Tor Vinzier liep ik zelfs iets voor op het schema. Maar va Vinzier lijkt wel niets meer te kloppen en heb ik een paar dagen dat ik nog geen 10 km/dag heb gehaald.

Dit ligt natuurlijk voor een deel aan mn laagland-benen, maar ook dat sommige hellingen zo steil en lang zijn dat ik er alleen met de grootste moeite tegenop kom. Ik moet dan regelmatig stoppen om het uitzicht te bewonderen en om uit te hijgen.

Vanaf Vinzier moest ik bijna 1200m stijgen. het uitzicht was schitterend.

-----------

Lunch met uitzicht, 

Is adembenemend mooi.

Om er te komen. 

Haiku 101

(zie de bijbehorende foto)

-----------

Voor Col la Case d'Oche week mijn gps-route af van de gemarkeerde route. Na wat overleg met andere wandelaars en een andere GR5-loper ben ik de gemarkeerde route gaan lopen. De andere GR5-loper ging de gps-route lopen.

Ik heb hem later vanuit de verte nog wel gezien (en een paar dagen later nog tegengekomen en gesproken)

Voor mijn route moest ik een 200m langs een toegangsweg afdalen en later via een smal paadje langs de berghelling weer stijgen. Later kwamen de routes weer samen, met voor mij een langere omweg met meer dalen en klimmen erin.

Omdat het allemaal veel langzamer ging dan gepland ben ik verder afgeweken naar een refuge om mn watervoorraad aan te vuĺlen.

Deze refuge Chatelets d'Oche is een kleine boerderij die door 4 boeren wordt gerund. Je kan er alleen koffie, fris en eigen kaas/melk producten krijgen. Helaas hebben ze geen slaapplaatsen maar ik mocht er wel mn tent opzetten.

Later heb ik nog een mini rondleiding gehad. Deze boeren zitten hier alleen 4 maanden in de zomer. Melken een 15-20 koeien en maken kaas. Ik kreeg 2 waarschuwingen mee.

Het zou s'nacht gaan stormen en onweren. En om 5:00 werd het vee opgedreven voor de ochtend melking.

Die onweersbui is er idd gekomen. Ze zijn pas om 6:00 gaan melken. Iedere koe hier heeft een bel om, iedere beweging maakt geluid en de koeien slapen niet of slapen niet gelijk.

Na de avond-melking bleven deze koeien in de buurt vd refuge en ook vlak bij mn tent. Alleen tijdens de onweersbuien heb ik de koebellen niet gehoord.

17-8-2020

Bivak: Ruisseau de Chevenne

Ondanks de onrustige nacht qua weer en koeienbellen toch redelijk droog kunnen inpakken en vertrekken. Ik probeerde m'n leeg blikje vis bij de boerderij bij het vuilnis te krijgen, maar daar werd niet aan meegewerkt. Ik moest het zelf maar meenemen. Het hoe en wat ging in het snelle Frans aan me voorbij.

Toen ik weer op pad ging met het blikje aan m'n stok gebonden, kwam er nog wel een of andere preek, denk ik, dat ik het onderweg niet weg mocht gooien. 

Aan de ene kant een begrijpelijke reactie. Wanneer je iets vol meeneemt, kun je ook de lege verpakkingen mee terugnemen. Aan de andere kant wanneer je het vuil ergens op één punt hebt, voorkom je ook dat het (ongewild) ergens in de natuur komt.

Ik heb het blikje keurig de bergen over gesjouwd en bij de volgende parkeerplaats/pleisterplaats in de vuilnisbak gegooid. In Nederland ben ik zelf te vaak bezig om het vuil van een ander op te rapen om me hier zelf aan te buiten te gaan.

Na de regen van vannacht waren de paden, zeker op de lagere hellingen, soms behoorlijk glibberig. 

Veel stijgen, langs berghellingen en diverse colletjes/kammetjes gelopen. Een spectaculair en desolaat landschap.

Vooral vh het stuk tussen Les Portes d'Oche en Col de Pavis was ik onder de indruk. Je loopt over een pad langs een keien/rotsen bergwand. Blijft redelijk op hetzelfde niveau maar moet over allerlei bolders en rotsen klimmen. (Zie Foto: bergwand met terugblik va de Col de Pacis op de Portes d'Oche en het pad langs de helling)

Onderweg een aantal andere GR5-lopers tegengekomen. Een paar Franse dames en een Waalse man. De dames later op de dag nog een paar keer gesproken.

Vooral de gesprekken met de dames, erg enthousiast, hadden een merkwaardige structuur.

Ik spreek nauwelijks Frans, één vd dames spreekt een beetje Engels en de andere een beetje Duits. In het Engels en het Duits kan ik me redelijk redden. Ik vraag wat in het Engels, een dame vertaald het in het Frans en de andere dame geeft in het Duits antwoord. En dit allemaal met de nodige misverstanden en tussen vragen ter opheldering van een vorige vraag/antwoord. 

Ik heb me er erg mee geamuseerd. De dames ook.

Afgedaald over een zeer steile helling van 1900 naar 1500m en bij de refuge Bise een heerlijke omelet en gefrituurde aardappel-beignets gegeten en het visblikje weggegooid.

Daarna nog een kammetje van 1800m overgestoken en een boven Ruisseau de Chevenne mn bivak gemaakt. (Foto bivak) Terwijl ik aan het kijken was voor een geschikte plek de 2 dames weer ontmoet die nog een 1/2 uur door moesten lopen naar La Chapelle d'Abondance.

Nog 2 foto's wanneer er voldoende serververbinding is.

1:Terugblik va Pas de la Bosse op de Col Bise.

2:bivak:Ruisseau de Chevenne

.


  • 24 Augustus 2020 - 09:02

    Eveline B.:

    Hoi Rob, Mooie foto's hoor! Ik mis alleen de koeien ;-)

    Lekker verder wandelen en hopelijk blijft het een beetje droog!

    Groetjes,

    Eveline

  • 24 Augustus 2020 - 15:28

    Henk Nap:

    Hoi Rob, Ik hoorde vorige week van je wandeling en reisverslag, dus vandaag even opgezocht. Leuk om te lezen en mooi om te zien. Succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Wandelaar in hart en nieren. Sinds 17-jarige leeftijd bezig met wandelen. Later ben ik ook het hardlopengaan beoefenen, maar wandelen blijft de grootste bewegingsbron. Doordat ik ben opgegroeid in een verhuisbedrijf heb ik ook het 'TranSPORT' een groot deel van mijn werkend leven uitgeoefend. Zelfs nu onderweg naar Santiago heb ik het verhuisbedrijf niet helemaal achter me gelaten (of juist wel ;-) ) De komende weken ga ik proberen om vanuit Geneve te Zwitserland naar Santiago de Compostella in Spanje te lopen. +/-2200km in 12 weken.

Actief sinds 05 Juli 2014
Verslag gelezen: 68
Totaal aantal bezoekers 12145

Voorgaande reizen:

21 Juli 2023 - 14 Augustus 2023

E2 in Engeland

08 Augustus 2022 - 21 Augustus 2022

GR5: Maastricht naar Hoek van Holland.

20 Augustus 2021 - 31 Augustus 2021

Vervolg GR5 Deeltraject: Landry-Nice

11 Augustus 2020 - 06 September 2020

Vervolg GR5: Deeltraject La Cure (fr)-Landry (rich

12 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

GR5: Deeltraject Selestat - La Cure

08 Juli 2014 - 11 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: