3e tm 5e dag - Reisverslag uit Glemsford, Verenigd Koninkrijk van Rob Duim - WaarBenJij.nu 3e tm 5e dag - Reisverslag uit Glemsford, Verenigd Koninkrijk van Rob Duim - WaarBenJij.nu

3e tm 5e dag

Blijf op de hoogte en volg Rob

23 Juli 2023 | Verenigd Koninkrijk, Glemsford

Reactie op reacties:

@Irene: het winkeltje had net niet alles wat ik nodig had, maar hielp me wel vooruit, en een wel heel aardige dame die me hielp. Dat is ook wat waard.

@John: je kon het niet veel eerder gezien hebben, ik heb pas gisteravond voor het eerst een verslag geplaatst.

In totaal blijf ik een ruime 3 weken weg.

@Wilma: de Engelsen zijn idd zeer aardig en behulpzaam, alleen op de juiste momenten niet beschikbaar.

@Eveline: als alles meezit eindig ik ergens in Schorland in de buurt van Sandsend. Eea is natuurlijk afhankelijk van hoe het gaat, oa het weer.

@Heleen: de dichtstbijzijnde afstand is een 60km, niet een afstand om zomaar te overbruggen.

Hoe de terugreis verloopt is erg afhankelijk waar ik precies eindig.

Wie weet wat er mogelijk is, en anders zien we elkaar bij een of andere gelegenheid.

Dag3 (23-7):Wormingford Mere - Cavendish. 28km

Vannacht weer veel regen en een stormachtige wind. Op het einde vd nacht bleef alleen de wind over. De tent was vanmorgen redelijk droog. Alles zat zo'n beetje onder de klei. Gewichtig spul is dat.

Het bivak was in een bosje met een meertje te midden van aardappelenvelden. De route ging/glibberde over dezelfde vette klei. Ook de schoenen worden dan gewichtige dingen, waar de klodders klei soms vanaf vliegen. Eén keer toen ik een soort kleitrapje op moest, zakte mijn voeten onder me weg, viel ik voorover en gleed op m'n buik terug naar beneden.

Daarna ging de route gelukkig over wat betere paden. Volgend jaar neem ik, denk ik, een kapmes op in de standaarduitrusting.

In Sudbury wat broodbeleg gehaald en geluncht, hier wat aanspraak van een echtpaar dat in Amersfoort had gelogeerd. De gehuurde fietsen en het drinken stonden hem het meest bij. Zij vond vooral 'The old city lovely so nice." In LongMelford boodschapoen gedaan en bij een tuinierende dame mijn waterflessen gevuld. Het vinden van een goede bivakplek viel niet mee. Of te winderig, te zichtbaar, te ongelijk of te smal. De huidige plek voldoet bijna aan alle eisen. Achter een windsingel tussen de graanvelden. Heerlijk rustig en een mooie zonsondergang.

-------

Wie in de regen.

Op vette kleigrond kampeert.

Vertrekt bemodderd.

Haiku: 271

-------

Dag4 (24-7) Cavendish - Little Thurlow. 27,5 km

Vanmorgen bij het wakker worden was het droog. Na een paar minuten begon het even te regenen, eest wat motregen later serieuzer. Dit patroon zou zich tot halverwege de middag herhalen. Daarna brak zowaar de zon door. Regen=natte tent=natte grond=vette klei=kleiklompen aan de schoenen. Je loopt dan in een patroon 5-10 stappen en moet dan een paar stamppassen maken. Valt volgens mij best een goede bootcampoefening van te maken. In het kleine plaatje Wixoe in een bushokje de lunch gebruikt en de tent wat gedroogd.

In Keddington wat eten ingeslagen. Jammergenoeg zijn de groenten bijna alleen in grotere verpakkingen te krijgen. Niet dus subtiel inslaan voor een of twee dagen, Ik kon hier ook water tappen. Nog een paar km doorgelopen en net voorbij Great Thurlow een bivakplek gevonden. Naast een gemaaide graanakker. Tent opgezet, wat uitgepakt, voorbereidingen om te koken, rijst en zeewier in het water. Komen er een vier honden met een man op de tent af. 

Man: Sorry, dit is priveterrein. Je mag hier niet staan. 

Ik: Ok, sorry, is het goed wanneer ik morgen om 8:00 weg ben. 

M: Nee geen sprake van. Ik moet er voor zorgen dat er niemand op het terrein komt. Wandelaars kunnen je zien en mijn baas bellen. 

Ik: kun je je baas niet vragen of één nachtje goed is.

M: nee, gaat hij niet goed vinden, want dan kan hij iedereen wel laten kamperen. 

Ik: tja, niets tegen in te brengen, weet u een plek waar ik wel kan staan.

M: verder op, als ik het maar niet zie.

Ik: ok, dan heb ik nog een klusje te doen, is het goed als ik binnen een uur weg ben?

M: prima, als je maar weg bent als ik weer kom kijken.

Man en honden weg.

Gelukkig had ik nog niet alles uitgepakt en klaar gemaakt.

Tent afbreken, rugzak vol. Tent, gasbrander en pannetje met rijst en water in een paar losse tassen en ik ook weg

Ruim een km verder, kom ik over het pad op het terrein vd kerk St.Peter in Little Thurlow en kom ik een hardloper met hond tegen. Vraag: weet u een plek om een bivak te maken? Over 500 yard vindt je wel iets. Vraag: mag je in Engeland naast een kerk staan?

Die vraag heb ik nog nooit gehad, maar niemand zal je lastig vallen, dus maak je geen zorgen.

De man loopt door naar de ingang van de kerk, sluit af, haalt het bord weg dat de kerk open is en loopt door.

Ik ben naar de achterkant vd kerk gegaan en heb daar m'n bivak gemaakt naast een paar oude grafzerken. Het was een stuk later dan de bedoeling was, voordat eindelijk de tent stond, er gekookt was en ik kon eten. De naaste buren waren idd zeer rustig. Alleen een echtpaar dat naast de kerk woonde kwam op hun avondwandelingetje met de hond even een praatje met me maken.

------

Te nat voor met, en,

Te droog voor geen paraplu. 

Een Engels weertje. 

Haiku: 274

-----'

Het was voorspelbaar.

Het moest een keer gebeuren, 

Weg van een bivak.

Haiku: 275

---------

Dag5 (25-7) Little Thurlow - Roman Highway ter hoogte van Little Abington. 28,1km

Het begint een patroon te worden, Vanmorgen gewekt door regen op de tent. ......, ik blijf liggen tot het droog is. Maar dat werk ook niet, dat kan de hele dag duren. Ik had geen zin om alles kruipend in de tent op te ruimen en in te pakken. In een paar tochtjes alles naar het voorportaaltje vd kerk gebracht. Tent aan een scharnier en de deurklink vastgemaakt zodat hij wat kon drogen. De spullen inpakken en ondertussen ontbijt en thee gemaakt. Komt de man met hond van gisteravond langs om de kerk te openen. Kijkt niet vreemd op van al het gedoe in het voorportaal. Vraagt of ik goed geslapen heb en of de tent erg nat is. Vraagt wie ik ben, wat ik doe en waar ik vandaan kom.

Oo Amersfoort, mooie stad, daar heb ik vrienden wonen. Of ik iets wil schrijven in het gastenboek. Ja graag. Hij blijkt de beheerder vd kerk te zijn. Vraagt of ik nog iets nodig heb. Nee, dank u, ik heb thee en brood. Heeft u wat 'droog' :-). Nee, sorry, voor droog kan ik niet zorgen. Ik kan je tent thuis 10min. in de droger stoppen. Hmm, nee dank u, lijkt me niet goed voor de waterafstotende laag vh tentdoek.

10min later komt hij terug met een beker thee, een paar sneden brood met kaas, een appel en een banaan.

Il vraag of ik m'n accupack in de kerk kan opladen, gisteren een groot deel vd dag in de regen gelopen en dan doen m'n zonnecollectoren niets. Ja, natuurlijk.

Helaas blijkt mijn adaptor niet te passen op het Engelse stroomnet. Wanneer ga je weg? Iets na 8:00. Ik laad hem thuis wel even een beetje op. O, thank you so much.

Hij komt hem even later terug brengen en ik vertel hem over het appverkeer dst ik gisterochtend met een vriend had, over als je iets zoekt en nodig hebt. De man die me wegstuurde was op zich niet onaardig, maar deze man was wel heel aardig en behulpzaam. Voer voor de rest vd dag om over na te denken.

Ik heb ook nog gelopen vandaag, ben de route kwijt geraakt en heb hem weer gevonden. De E2 loopt ergens voorbij Great Bradley niet meer gelijk op met het Stour Valley path, maar volgt een paar andere regionale paden, oa het Walker path en de Icknield Way (=het oudste pad van Engeland, delen zijn nog van voor de Romeinse tijd.) Maar ook niet voortdurend over deze 2 paden of er missen markeringen. Vanaf iets voorbij Balsham volgt de E2 een oude Romeinse weg, 10 mijl lang, bijna zo recht als een lineaal. Maar gelukkig zonder de originele Romeinse bestrating. Het pad is nu onverhard. Ergens opzij hiervan m'n bivak gemaakt. Ik had bijna het pannetje op het vuur, komt er een gigantische trekker op rupsbanden over een stoppelveld achter de tent mijn richting op. Ojee, het patroon herhaald zich. Gelukkig niet voor mij. Maar om ff het veld te ploegen. Daar is hij tot het ging schemeren mee bezig geweest. De rust vh platteland is niet altijd zo rustig, er moet hard gewerkt worden. Het weer is de rest vd dag droog. Op een gegeven moment waren mijn schoenen, sinds gisteren nat, weer wat opgedroogd. 

------

A friend told, God said:

When some is walking to me.

I will run to him.

Haiku: 276

Dank aan de beheerder vd St.Peter-Church in Little Thurlow, die hardlopend op mijn pad kwam.

---------


  • 26 Juli 2023 - 09:05

    Eveline Besseling:

    Hoi Rob, knap dat je met je "modderklompen" nog zo'n afstand per dag loopt! Lijkt me erg vermoeiend. Hopelijk wordt het snel wat droger weer. Kom je ook nog veel

    "wilde" dieren tegen?


  • 26 Juli 2023 - 09:06

    Peter:

    Wat een mooi avontuur Rob. Ik heb zelf deze zomer de West Highland Way gelopen, met rugzak en tent. Wel op (kleine) campings gestaan, niet wild gekampeerd zoals jij. De impact van de regen is heel herkenbaar! Natte tent afbreken, natte tent opzetten, natte schoenen ‘s avonds uit en ‘s ochtends nat weer aan. Maar altijd komt ook weer de zon tussendoor. Geniet ervan!


  • 26 Juli 2023 - 21:23

    Wilma:

    Zo zeg Rob wat trotseer veel, hoop dat de mooie momenten, omgeving en je ervaringen je toch doen genieten !


  • 27 Juli 2023 - 08:28

    Matt:

    Mooie verhalen mensen. Gelukkig bestaat er geen slecht weer, alleen slechte kleding. [e-1f60a]

    groet Matt (Amersfoort)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Glemsford

Rob

Wandelaar in hart en nieren. Sinds 17-jarige leeftijd bezig met wandelen. Later ben ik ook het hardlopengaan beoefenen, maar wandelen blijft de grootste bewegingsbron. Doordat ik ben opgegroeid in een verhuisbedrijf heb ik ook het 'TranSPORT' een groot deel van mijn werkend leven uitgeoefend. Zelfs nu onderweg naar Santiago heb ik het verhuisbedrijf niet helemaal achter me gelaten (of juist wel ;-) ) De komende weken ga ik proberen om vanuit Geneve te Zwitserland naar Santiago de Compostella in Spanje te lopen. +/-2200km in 12 weken.

Actief sinds 05 Juli 2014
Verslag gelezen: 72
Totaal aantal bezoekers 12113

Voorgaande reizen:

21 Juli 2023 - 14 Augustus 2023

E2 in Engeland

08 Augustus 2022 - 21 Augustus 2022

GR5: Maastricht naar Hoek van Holland.

20 Augustus 2021 - 31 Augustus 2021

Vervolg GR5 Deeltraject: Landry-Nice

11 Augustus 2020 - 06 September 2020

Vervolg GR5: Deeltraject La Cure (fr)-Landry (rich

12 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

GR5: Deeltraject Selestat - La Cure

08 Juli 2014 - 11 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: