Dag 9 en 10 tm campingboerderij Woutrinahoeve - Reisverslag uit Stellendam, Nederland van Rob Duim - WaarBenJij.nu Dag 9 en 10 tm campingboerderij Woutrinahoeve - Reisverslag uit Stellendam, Nederland van Rob Duim - WaarBenJij.nu

Dag 9 en 10 tm campingboerderij Woutrinahoeve

Blijf op de hoogte en volg Rob

17 Augustus 2022 | Nederland, Stellendam

Dag:9

Vannacht heeft het flink geregend. De hele uitrusting was behoorlijk nat. Hierdoor ruim een uur later weg dan gisteren. De route Bergen op Zoom uit loopt door een mooi gebied. De oude vesting,- en waterwerken van het vroegere slot Roovere.

In Halsteren was een ideale plek om de tent te drogen: ruimte, zon en wind.

-------

Na een nacht regen

Nu bij de Tentdrogerij:

Halsteren pauze

Haiku: 292

--------

Onderweg herinnerde ik me een deel van het lied "Merck toch hoe sterk" dat we op de LS moesten leren.

Ik kwam tot een regel of 4 en dacht dat de lokale bevolking er meer van zou moeten weten. De diverse passanten die ik het vroeg kende het lied wel. Het is zo een beetje het Bergen's volkslied en wordt op vastenavond gezongen. Maar de tekst zelf daar kwamen ze niet ver mee. Als ik ze de regels voorzong, dan kende ze soms die regels maar kwamen er niet verder mee. Behalve een wat oudere mevrouw, die kwam een paar regels verder dan ik maar moest me de rest toch ook schuldig blijven. Iedereen gaf wel de hint "den zoeke ge het toch op op youtupe of Google het ff". Wanneer ik dan aangaf het zelf te willen herinneren, begrepen ze dat ook wel.

Conclusie van dit klein niet-wetenschappelijk onderzoekje: in Bergen op Zoom kennen ze dit historisch lied niet uit het hoofd.

Spoiler-allert: degene die de tekst zelf wil bedenken, nog even niet de foto's bekijken.

Na Bergen op Zoom wordt het landschap anders. Grote polderakkers, zicht tot de horizon, grote dijken en kanalen, zeearmen en slikken.

In Nieuw Vossemeer boodschappen gedaan. Waar ik dacht dat de winkel was bleek een soort enorme verbouwing te zijn. Toen ik door het ruit keek, werd ik gezien. De dame legde uit dat de winkel iets verder zat. Maar ze wou wel m'n water alvast aanvullen. Na de boodschappen weer bij haar aangeklopt om te vragen of ze me van het teveel aan bepaalde boodschappen wou afhelpen. Sommige verpakkingen zijn te veel om mee te nemen. Gelukkig wilde ze me wel helpen. Ik kreeg er een kop thee bij, kon me telefoon opladen en we hadden een leuk gesprek in haar tuin.

Vanaf N.Vossemeer de brug naar Zeeland overgestoken. Het landschap wordt hier nog wijdser. Veel over dijken gelopen en een bivak gemaakt naast het Rijn-Schelde-kanaal vlak voorbij waar de route van het kanaal afbuigt.

In het kanaal is veel scheepvaart. S'avonds en S'nacht hoor je pas hoeveel lawaai deze schepen maken.

Om 1:00 wordt het rustiger tot 5:30.

Daarna gaat het watertransport met veel vaart weer voort.

Dag:10

Ondanks de scheepvaart en een regenbui een rustige nacht gehad.

De tent was redelijk droog.

Achter het kanaal en het bivak ligt het natuurgebied. "Slikken vam Heel". Een mooi bloem,- en kruidenrijk gebied. Het gebied straalt een kruidenrijk arona uit. Een aangename verrassing gelijk aan het begin vd dag.

Daarna veel dammen, dijken, polderwegen en deltawerkwegen. Wanneer je net Zuid-Holland binnenloopt, bij het ankerpunt voor de kabelbaan vd deltawerken, dat als een soort dubbelfunctie kan doorgaan als monument voor de Gulden, begon het te regenen. Dit in afwisselende gradaties van mot,- miezer,- plens,- en druilregen.

De lucht is zo grijs dat de horizon niet meer bestaat.

------

Een grijze regen.

Het Einder is dan dichtbij

Een voordeeltje.

Haiku: 295

------

In de jachthaven van Herkingen mezelf wat opgedroogd onder het genot van een kop thee en een broodje en voor de telefoon wat 220-prik. Dit is dan zo een beetje de enige horecagelegenheid die er is en dan ook nog open. Hierna ter afwisseling een stukje polderweg genomen ipv de dijk en later toch nog wat dijk en zo.

-------

Die lange dijken

Alleen door te komen met

Wat fantasieën.

Haiku: 299

---------

Onderweg tel.contact gezocht met de kampeerboerderij Woutrina voor een slaapplaats, helaas alleen een staplekje buiten. Geen droge plek binnen. Normaal zijn grasdijken best leuk om op te lopen. Echter de hele dag door nat gras lopen, tja, zelfs m'n schoenen die waterdicht zouden zijn hielden het water niet buiten.

Genoeg geklaag, 10-15 min voor de camping werd het droog. Het pad naar de camping stond zo vol met water dat je soms door de akkerranden moest lopen. Het heeft hier vannacht voor het eerst sinds een lange tijd weer geregend, maar dan ook echt hard en veel.

Bij het opzetten vd tent ging een gezin wat boodschappen doen, ze wilde voor mij wel 2 aardappelen en 2 eieren meenemen. Ik hoefde hier niet voor te betalen. Ik heb maar betaald in de vorm van een haiku.

------

Piepers, eieren.

Normaal is het niet speciaal.

Wel wanneer gebracht.

Haiku: 297

--------

Zelf ook nog een goed daadje verricht door Duitse campinggasten te helpen hun caravan op de plaats te duwen.


  • 19 Augustus 2022 - 09:01

    Marcel:

    Hoi Rob,
    Dit lied heb ik jarenlang redelijk mee kunnen zingen.
    In de tijd dat tante Tonie bij ons bivakeerde en s'middags vaak een dutje deed, maakte ik haar regelmatig ongevraagd wakker door op op zeer luide toon
    ' Berg op zoom hout u vroom ,
    Stut de Spaanse schaeren enz te zingen , waarop ze gehumeurd wakker schrok en zei dat ik een vervelend joch was.
    Ik denk dat ze wel een punt had.
    Uit voorzorg heb ik niemand in mijn omgeving dit lied geleerd.

  • 19 Augustus 2022 - 18:51

    Irene:

    Zo Rob, wat een tocht! Met zoveel nattigheid... Alle extremen, wat weer betreft, heb je meegemaakt tijdens je wandelingen.
    Bijzonder gebied waar je door komt, ook die scheepvaart zo dichtbij.
    Ja, dat lied Merck toch hoe sterck. Een paar zinnen kwamen op waaronder: 't moedige, bloedige, woedige zwaard (swaerd)...
    Grappig te lezen dat Bergen op Zoom in oktober 1622 ontzet werd.
    Denk niet dat kinderen (onze niet) dit soort geuzenliederen nu nog onderwezen krijgt, maar vind het mooi dat wij wel...
    Rob, bijna de tocht volbracht, hoop dat je terugkijkt op een mooie tijd, ridder van de GR5!
    Behouden thuiskomst en hartelijke groet!
    Irene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Wandelaar in hart en nieren. Sinds 17-jarige leeftijd bezig met wandelen. Later ben ik ook het hardlopengaan beoefenen, maar wandelen blijft de grootste bewegingsbron. Doordat ik ben opgegroeid in een verhuisbedrijf heb ik ook het 'TranSPORT' een groot deel van mijn werkend leven uitgeoefend. Zelfs nu onderweg naar Santiago heb ik het verhuisbedrijf niet helemaal achter me gelaten (of juist wel ;-) ) De komende weken ga ik proberen om vanuit Geneve te Zwitserland naar Santiago de Compostella in Spanje te lopen. +/-2200km in 12 weken.

Actief sinds 05 Juli 2014
Verslag gelezen: 61
Totaal aantal bezoekers 12177

Voorgaande reizen:

21 Juli 2023 - 14 Augustus 2023

E2 in Engeland

08 Augustus 2022 - 21 Augustus 2022

GR5: Maastricht naar Hoek van Holland.

20 Augustus 2021 - 31 Augustus 2021

Vervolg GR5 Deeltraject: Landry-Nice

11 Augustus 2020 - 06 September 2020

Vervolg GR5: Deeltraject La Cure (fr)-Landry (rich

12 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

GR5: Deeltraject Selestat - La Cure

08 Juli 2014 - 11 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: