Dag 5 Scherpenheuvel tm Teunerberg bij Olen - Reisverslag uit Olen, België van Rob Duim - WaarBenJij.nu Dag 5 Scherpenheuvel tm Teunerberg bij Olen - Reisverslag uit Olen, België van Rob Duim - WaarBenJij.nu

Dag 5 Scherpenheuvel tm Teunerberg bij Olen

Blijf op de hoogte en volg Rob

12 Augustus 2022 | België, Olen

Dag: 5 Scherpenheuvel tm Teunerbergweide (Olen)

Vanmorgen om 6:00 ontbeten. Aan de hospitelera gevraagd of het Mariahuis nog een klooster was. Dit blijkt niet meer zo te zijn. De laatste 2 bewoners zijn naar een rusthuis gegaan en het huis wordt nu voor diverse andere redenen gebruikt. Oa als slaapplaats voor Camino,- en GR5-gangers.

Scherpenheuvel is zelf ook een bedevaartsoord. In die periode slapen er zo een 200-300 mensen. Er liggen dan matrassen op iedere vrije plek vh huis. De bedevaartgangers komen va 60 km ver weg. Ze slapen dan tot 2:00 en lopen dan de 60km terug.

De bedevaart is ontstaan door een Mariabeeldje dat in een kruisvormige eik is gevonden. Het beeldje zelf is in de beeldenstorm verloren gegaan en vervangen door een ander exemplaar.

Door het vroege ontbijt kon ik ook vroeg weg en genieten van de ochtendkoelte in Vlaanderen.

-------

Het Vlaams landschap.

Loopt vanmorgen heerlijk in

De ochtendkoelte.

Haiku: 284

--------

Op de route ligt een Maagdentoren in Zichem. Bij het passeren vd toren ben ik niet voor hulp oid aangeroepen. Waarschijnlijk is de toren onbewoond of iedereen lag nog te slapen. Blijkbaar was ik hier wel van onder de indruk, want in m'n onoplettendheid ben ik een variant vd GR5 gaan volgen, langs het beekje de Demer. Ik denk dat ik 2 of 3km heb omgelopen voor ik weer bij de route zelf was.

Vanaf de samenkomst vd GR5 en de variant begint een vd mooiste gedeelten tot nu toe. Met een ruig en nat natuurgebied, de Demerbroeken.

Hierna komt Averbode met een mooi bos en heidegebied. De heide staat prachtig in bloei. Dit loopt bijna door tot Westerlo. Averbode en Westerlo hebben beide een klooster der Norbertijnen. Dit zijn enorme gebouwen met grote tuinen en landerijen.

Een paar maal water gevraagd en gekregen van bewoners die ik bij hun huis zag, een zeldzaamheid. Met deze hitte zie je bijna niemand op straat of in de tuin.

In het gebied de Teunerberg in een weiland mijn bivak gemaakt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Wandelaar in hart en nieren. Sinds 17-jarige leeftijd bezig met wandelen. Later ben ik ook het hardlopengaan beoefenen, maar wandelen blijft de grootste bewegingsbron. Doordat ik ben opgegroeid in een verhuisbedrijf heb ik ook het 'TranSPORT' een groot deel van mijn werkend leven uitgeoefend. Zelfs nu onderweg naar Santiago heb ik het verhuisbedrijf niet helemaal achter me gelaten (of juist wel ;-) ) De komende weken ga ik proberen om vanuit Geneve te Zwitserland naar Santiago de Compostella in Spanje te lopen. +/-2200km in 12 weken.

Actief sinds 05 Juli 2014
Verslag gelezen: 45
Totaal aantal bezoekers 12171

Voorgaande reizen:

21 Juli 2023 - 14 Augustus 2023

E2 in Engeland

08 Augustus 2022 - 21 Augustus 2022

GR5: Maastricht naar Hoek van Holland.

20 Augustus 2021 - 31 Augustus 2021

Vervolg GR5 Deeltraject: Landry-Nice

11 Augustus 2020 - 06 September 2020

Vervolg GR5: Deeltraject La Cure (fr)-Landry (rich

12 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

GR5: Deeltraject Selestat - La Cure

08 Juli 2014 - 11 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: