11e tm 16e dag - Reisverslag uit Scamblesby, Verenigd Koninkrijk van Rob Duim - WaarBenJij.nu 11e tm 16e dag - Reisverslag uit Scamblesby, Verenigd Koninkrijk van Rob Duim - WaarBenJij.nu

11e tm 16e dag

Blijf op de hoogte en volg Rob

05 Augustus 2023 | Verenigd Koninkrijk, Scamblesby

Reactie op reacties.

@Eveline: De cultuur-overgang van F&C met azijn laat ik aan me voorbij gaan. Vandaag in een Frances geluncht met de beste frietjes die ik tot nu toe in de UK heb geproeft. De delicatessen van Schotland moeten nog ff wachten.

@Irene: de laatste dagen lijken de droge dagen en schoenen van steeds verder weg te komen. Hier hebben de mensen het over een normale engelse zomer. Zijn we de laatste jaren verwend geraakt door de hete zomers? Ik ben benieuwd wat er verder nog in de weer-pot zit.

@Wilma: fijn dat je zo meeleeft. Gedeelde smart is immers dubbele ehhh halve smart. En of ik het kan, positief blijven? Wie weet, nog een paar dagen, kan ik dan eindekijk gaan mopperen!?

Dag 11(31-7-23) 25,3km

Tm Bivak: airstrip Kendrew Barracks.

De tent redelijk droog kunnen afbreken. Er komt nu meer glooiing in de route, zodanig dat je door het plaatsje Easton on the hill komt op 81m hoogte.

Na Ketton ga je over een soort landrug heen met aan 2 kanten een zandsteen? groeve. Volgens de info-bordjes wordt er hier ook aan natuurherstel gedaan, maar over het algemeen maakt het een desolate indruk. Bij Empimgham kom de route langs een merengebied. Hier begon het flink te regenen, en moest ik behoorlijk zoeken om weer op de route te komen. De Gpx-route ging nl. over een afgesloten terrein. Met het einde vd regen was ik ook weer op de goede route. Ter hoogte vd airstrip Kendrews Barracks m'n bivak gemaakt.

Dag 12 (1-8-23) 28g,8km

Tm Bivak: Allinton.

Vandaag een tijd lang langs de Viking Way gelopen, deze route ging net als de oude Roman Highway bijna recht tussen 2 windhagen door, wel veel meer glooiingen en soms een onbegaanbaar pad. Bij het passeren van de airstrip bij Sproxton werd er gewaarschuwd voor zweefvliegtuigen die van rechts konden komen. Ik kon nog net een landend exemplaar op de foto zetten

Een tijdje langs een oud kanaal gelopen, waarvan de sluizen (18 oid) nu hersteld worden, nadat het kanaal in 1930 buitengebruik gesteld werd.

Omdat de pub waar ik dacht een thee, water voor het bivak en wat stroom voor het accupack te scoren dicht was moest ik uitwijken naar Muston voor water. Wat verder naast een akker in de buurt van Allinton het bivak gemaakt. Een mooie rustige plek met een mooie zonsondergang.

Dag 13 (2-8-23) 27,4km

Tm B&B: Horseshoes Lodge bij de airstrip van Cranwell.

De hele nacht heeft het af en aan geregend, de tent drijfnat, ingepakt tijdens een ochtendbui. Na een half uurtje begon het wat op te klaren.

Vroeg boodschappen gedaan in Long Bennington op 1km vd route. De tent uitgehangen tijdens het winkelbezoek, op de parkeerplaats. Het grondzeil ook wat kunnen laten drogen. Aan een elektricien wat tirestrips gevraagd en gekregen.

Het weer was daarna behoorlijk opgeklaard met veel spannende wolkenluchten. Mijn route viel blijkbaar in een strook zonder veel wolken, bijna steeds in de zon gelopen. Halverwege de dag na een steile klim het einde van het 2e traject bereikt (177km).

De route liep grotendeels over onverharde paden en sinds gisteren samen met de Vikingway, het lijkt erop dat dit voorlopig ook mijn regionale route is. Dit stuk is interessanter omdat er veel meer variatie in het landschap zit, nog wel ontzettend veel graan en er beginnen wat meer glooiingen en heuvels te komen. Bij Carlton Scroop wat water gevraagd voor ik weer het veld in ging met een echte steile helling.

Tot een km of 4 voor het beoogde bivakgebied loopt die over een soort plateau langs graanvelden. Dan kom je bij een drukke weg uit waar je gedeeltelijk op een pad onderlangs kan lopen. Soms is het pad echter zo overwoekerd dat je over de weg zelf moet gaan lopen. In een heel klein gehuchtje/industrieterreintje bij de airstrip van Cranwell begon het te regenen. Hier was een Lodge. Bij de man vd garage ernaast geïnformeerd. Het bleek de B&B van zijn vrouw te zijn. Prijs £95. Het was vandaag al de 2e keer dat ik de tientallen verkeerd begreep (£59). Mooi moeite mee gehad waarom nu wel? Ik vond dit te veel. Uiteindelijk kwamen we uit op £65. Bij het afrekenen hoefde ik maar £60 te betalen. Of ik zag er wanhopig uit of hij wou de kamer erg graag verhuren.

Buiten op het terras onder een parasol (ivm de regen) gekookt, de dichtbijzijndste eetgelegenheid is een 4 km hier vandaan. Gedoucht, accupack's opgeladen en wat wasjes gedaan.

Zeer slecht geslapen. De boxspring was te zacht, te kort, te warm en er was te veel onrust in me.

-------

Zo een B&B,

Blijft voor een mooi weer loper,

Zeer aantrekkelijk. 

Haiku: 285

--------

Dag 14 (3-8-23) 31,2km

Tm Bivak: Lincoln eastern bypass.

Vertrokken na een stevig Engels ontbijt (zonder bacon&Sausages). Mooi weer, eerst een beetje fris maar goed wandelweer. De route liep grotendeels over landbouwwegen tot Wellingore. Mijn beslissing voor de B&B gisteren was niet zo verkeerd. Pas na ruim 2,5km kwam ik een plek tegen die voor het bivak geschikt zou zijn. Nu zat ik op tijd droog onderdak.

Vanaf Wellingore begin je langs de rand vd dorpjes te lopen op de rand van een wat hogere vlakte met mooie vergezichten over de lager landbouwgebieden. De Gpx-route kwam mooi overeen met de markeringen vd Vikingway, tot vlak bij Lincoln. Hier zou je vanaf een akker langs een RAF-complex de weg op moeten kunnen. Deze doorgang was volledig dichtbegroeid. Nu moet ik langs het complex doorlopen, langs een volkstuincomplex, een hekje vd volkstuinen overklimmen om via deze volkstuinen op de openbare weg te komen.

In Lincoln boodschappen gedaan. Ik.moest 2 supermarkten in om genoeg groenten te vinden. Blijkbaar is het niet de tijd van het jaar om hier groenten te eten of ze zijn er allergisch voor. Dan volgt er een steile klim naar de kathedraal. Echt een heel mooi gebouw en een interieur waar de drukte van alledag in stilte wordt omgezet.

Lincoln zelf is een zeer drukke onrustige stad. Veel schreeuwende mensen. Hectisch verkeer. Een man die kronkelend op de straat lag, een vrouw vroeg hem of er iets was, nee, alles was goed. In een vd velden buiten de stad m'n Bivak gemaakt. Laat aangekomen en laat gegeten. Nu begint het te regenen. Hopelijk droogt het ergens vannacht ook weer op.

--------

Ochtendzorgen zijn,

De tent droog voor het regent.

Of ochtendgeluk

Haiku: 286

----------

Dag 15 (4-8-23) 29,5km

Tm Bivak: seinwachtershuisje Stixwould.

Vannacht een aantal keer stevig geregend. Vanmorgen begon het met een droge periode, hierdoor de tent redelijk droog mee kunnen nemen voordat de volgende bui zich inzette.

De route begint wel meer afwisseling te vertonen. Voor het eerst door een echt bos (Bardney Limewoods) heen gelopen. Een zeer jong loofbos, via een uiterst glibberig pad. Je komt uit bij een klein kerkje, St. Andreas Church. Hier op een bankje mijn lunch gehouden. De kerk was gesloten. Er stond wel een bordje dat er ergens een Warden was. Terwijl ik de infobordjes stond te lezen, komt er een oude(re) man op een kleine trekker aanrijden. Toen ik om de sleutel vroeg, gaf hij aan in welke richting ik de sleutel kon halen. Op mijn opmerking dat ik te voet was en hier alleen even mijn lunch hield en ik er niet veel voor wou omlopen, gaf hij me te kennen even te wachten en ging op de trekker de sleutel halen. Na een kleine 10min kwam hij terug met de sleutel en kon ik het kerkje van binnen bekijken. Ik moest de deur maar dicht trekken als ik klaar was, dan zou hij later wel afsluiten. Op mijn vraag of hij de warden was, "nee een soort assistent-warden, hahaha". Het is een klein liefelijk kerkje met als muziek-orgel een harmonium, dit is een orgel waarbij je met voetbewegingen blaasbalgen vult en vandaaruit het orgel met toetsen bespeeld. Zwaar werk. We hadden wel moeite om elkaar te verstaan, dit kan aan mijn kwaliteit vh engels liggen of het plaatselijke accent.

Door naar het dorpje Bradney voor inkopen. Terwijl ik binnen was barste er een enorme regenbui los. Die werd gelukkig wat minder toen ik weer de deur uit stapte. Maar onderweg kwamen er nog regelmatig net zulke buien. Bij het dorpje Southrey water gevraagd.

De route vd Viking Way loopt tot Hull bijna gelijk op met de E2. Bij Southrey wijken ze van elkaar af. Hier ben ik de Viking Way blijven volgen langs het riviertje Whitham over het traject van een voormalige spoorweg. Bij het oude station Stixwould, midden in de zoveelste regenbui in een oud seinwachtershuisje m'n bivak gemaakt. Het lekt wel binnen, maar is grotendeels droog. Met mijn paraplu boven de tent, deze droog kunnen houden.

--------

Ondanks een lek dak, 

Toch droog geslapen, dank zij:

Een rood regenscherm.

Haiku: 288.

----------

Dag 16 (5-8-23) 30,7+1,6km

Bivak: bosje bij vijver Goulceby.

Vannacht heeft het flink geregend. Zelfs in mijn indoor-bivak moest ik maatregelen nemen om de lekkage van het dak bij de tent vandaan te houden. Vanmorgen de tent bijna droog ingepakt. En in één aanhoudende bui onderweg gegaan Hier heb ik op een gegeven moment gekozen voor een.plan B (binnenwegen) ipv het plan A (Alles, via de uitgetekende route te lopen). Even geen geglibber over klei-akkerranden en natte graspaden.

Hierdoor heb ik Woodhall Spa links laten liggen en ben door de voortdurend regenbui over landweggetjes naar Horncastle gelopen.

Hier boodschappen gedaan voor 2 dagen en ik zit nu bij een Frances te lunchen, op te drogen en de batterij wat op te laden.

Na de lunch door, nu wel via de velden. In Scanblesby, toen ik met een paard in het weiland een conversatie had over het weer, het was net ¾uur droog, werd ik door de eigenaresse aangesproken of ik de VikingWay liep en of ik iets nodig had. Ja graag, m'n waterflessen vullen. Die ging ze wel ff vullen.

Het vinden van een goede bivakplek viel niet mee, niet vlak, te ruig begroeid of te nat. Terwijl ik bezig was m'n tent op te zetten, werd ik aangesproken door een dame of ik iets nodig had, eten of heet water oid. Zij had zelf ook veel tochten gelopen en wild gebivakeerd en keek daarom nog of mensen iets bondig hadden. Leuk om even zo verhalen uit te wisselen. Later werd me door een andere dame ook gevraagd of ik iets nodig had. Qua vriendelijkheid is dit iig een goede bivakplek. Nu hopen dat het weer nog meespeelt.


  • 06 Augustus 2023 - 14:58

    Irene:

    Ha Rob, echt schipperen met het weer. Een overdekt bootje had op sommige waterige plaatsen uitkomst geboden![e-1f60f]

    Leuk dat verslag over de kerk en de sleutel! En dat van de groenten heel bijzonder.... Zou geen dag zonder kunnen... De B[e-38]B was ook een hele ervaring en je bent goed in afdingen!![e-1f602][e-1f923]

    Bewonder je doorzettingsvermogen en zo te lezen geniet je enorm!

    Veel plezier met het vervolg!

    Irene


  • 06 Augustus 2023 - 20:45

    Door Van Drie:

    Een bed en ontbijt.

    De slechte nachtrust ten spijt.

    Droge tent op tijd.

    Een natte voettocht.

    Van de drup in de regen

    Hulp is een zegen.


  • 06 Augustus 2023 - 20:46

    Door Van Drie:

    Deze bovenstaande tekst is als 1 tekst geplaatst. Het zijn twee losse haiku's.


  • 07 Augustus 2023 - 16:33

    Heleen:

    Jammer dat het weer niet meewerkt. Ik hoop dat het wat beter wordt.

    Een andere uitleg voor het gebrek aan groentes: ze hebben overal moeite ze te krijgen. Ik weet niet of het aan Brexit ligt, of stakingen, of tekort aan werkkracht in het algemeen (gevolg van Covid, dat volgens de berichten nu weer ‘on the rise’ is).

    Groetjes van Heleen


  • 09 Augustus 2023 - 01:09

    Bert:

    Hi Rob,

    Na de oude Romeinse wegen zet je nu de laatste stappen op de Vikingway, denk ik. Al de historische wegen die tezamen het Engelse deel van de Europese wandelweg E2 vormen. In de loop van jaren heb je al heel wat kilometers Europa onder de voeten gehad. En je gaat hoe dan ook door, meestal wildkamperend. Het kan gebeuren dat je bivak niet op prijs wordt gesteld en dan is het inpakken en wegwezen. Niet veel later plant je je tentje op een kerkhof langs een kerkmuur. Je sliep al onder een oude wijze wilg of half verscholen in nat bos of boomgaard. Je kunt het zo gek niet bedenken: start- en landingsbanen komen langs, een bypass of een seinwachtershuisje met lekkend dak. En steeds weer biedt je rode paraplu uitkomst. Je weet als geen ander de paraplu inventief en multifunctioneel in te zetten. Kan ik me al inschrijven bij je voor een paraplu-clinic?

    Je zou hikend op de Amerikaanse lange-afstands-trails al snel een trail-name hebben. Misschien wordt het dan iets als 'red umbrella'. Maar voorlopig hou je je bezig met het Engelse deel van de E2. Op deze E2 ben je tussen de hondenuitlaters de enige doorgaande en vooral doorzettende wandelaar, of zoals ze het in hikerskringen noemen: een thru-hiker.

    En voor wie doorzet op de doorgaande wegen zijn er de trail-angels. Zonder dat je het verwacht zijn ze er of komen je tegemoet. Kun je daar wat over vertellen? Het kan niet anders, je hebt ze al ontmoet. Zowel jij als ik hebben ervaren dat ze er ook waren op de Camino.

    Hopelijk gaat het met het weer wat meezitten. Altijd fijn als het wat minder regent.

    Good luck op je doorgaande weg...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Scamblesby

Rob

Wandelaar in hart en nieren. Sinds 17-jarige leeftijd bezig met wandelen. Later ben ik ook het hardlopengaan beoefenen, maar wandelen blijft de grootste bewegingsbron. Doordat ik ben opgegroeid in een verhuisbedrijf heb ik ook het 'TranSPORT' een groot deel van mijn werkend leven uitgeoefend. Zelfs nu onderweg naar Santiago heb ik het verhuisbedrijf niet helemaal achter me gelaten (of juist wel ;-) ) De komende weken ga ik proberen om vanuit Geneve te Zwitserland naar Santiago de Compostella in Spanje te lopen. +/-2200km in 12 weken.

Actief sinds 05 Juli 2014
Verslag gelezen: 65
Totaal aantal bezoekers 12111

Voorgaande reizen:

21 Juli 2023 - 14 Augustus 2023

E2 in Engeland

08 Augustus 2022 - 21 Augustus 2022

GR5: Maastricht naar Hoek van Holland.

20 Augustus 2021 - 31 Augustus 2021

Vervolg GR5 Deeltraject: Landry-Nice

11 Augustus 2020 - 06 September 2020

Vervolg GR5: Deeltraject La Cure (fr)-Landry (rich

12 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

GR5: Deeltraject Selestat - La Cure

08 Juli 2014 - 11 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: