Dag:11, 12 en 13 Hoek van Holland - Reisverslag uit Hoek van Holland, Nederland van Rob Duim - WaarBenJij.nu Dag:11, 12 en 13 Hoek van Holland - Reisverslag uit Hoek van Holland, Nederland van Rob Duim - WaarBenJij.nu

Dag:11, 12 en 13 Hoek van Holland

Blijf op de hoogte en volg Rob

20 Augustus 2022 | Nederland, Hoek van Holland

Dag 11: tm Brielse Maas-noord

Op een nog stille camping een van de ochtenddauw kletsnatte tent ingepakt. Na gisteren had ik genoeg van Goeree-Overflakkee en ben rechtstreeks naar de Haringvliet-dam gelopen. Een indrukwekkend bouwwerk. Met oa 17 sluisdeuren, ieder 56,5m breed. Er werd inspectie gehouden. Een man in een busje reed telkens naar het volgende tussen-platform, keek ff over de randen en op naar het volgende. Een visuele controle of er geen luchtbellen langs de sluisdeuren omhoog zouden komen, een teken dat de sluisdeur niet goed zou sluiten. Aan de andere kant vd dam de tent gedroogd. Dan begint er een vd mooiste stukken van dit deel vd GR5, een tocht over het strand en door het duin, - en bosgebied van Voorne.

----------

Een strandwandeling. 

Zee, golfen, zilte lucht, en

Een zandduinopgang.

Haiku: 298

----------

Op een bepaald deel vh strand lagen, naast de schelpen en zeewier, een soort stukjes velletjes papier. Ik vroeg me af van welk planten,- of dierensoort dit af kwam. Toen ik er ééntje opraapte bleek het een velletje plastic te zijn. Dit kan natuurlijk maar van één diersoort afkomstig zijn. Ik heb geprobeerd bij dit natuurverschijnsel een haiku te maken. Ik kreeg dit niet in de benodigde 17 lettergrepen gegoten.

Wanneer een van jullie dit in een haiku wil en kan verwoorden, ben ik erg benieuwd naar het resultaat?!

De tocht door de duinen ging af en toe door een wel zeer wilde begroeiing, een kapmes was handig geweest.

Onderweg kwam ik 2 andere GR5-lopers tegen, die me bij de uitwisseling van informatie waarschuwde voor een brug op de route die niet toegankelijk is en waardoor je 10km moet omlopen.

Bij Oost-Voorne vd route afgeweken om boodschappen te doen, thee te drinken en water in te slaan. Via een ander traject terug naar de GR5. Een stuk door de Kruiningergors gelopen met een aantal zeer uitgebreide bungalowparken. En langs de Brielse Maas-noord m'n bivak gemaakt op een soort strandje. Een maaltijd gemaakt en stukjes daarvan gedeeld met een paar wespen die op de staartjes vd garnalen afkwamen, een speciaal visetend soort?

Dag 12: B&B Maasland te Maasland

Zand en vocht is een bijna ideale combinatie bij het opbreken vh bivak. Dat was natuurlijk niet anders dan te verwachten zo vlak bij het water, een windstille nacht en dus een kletsnatte tent. Gisteravond laat nog uitgebreid gesproken over het lopen van lange tochten en kamperen/bivakkeren met een voorbijganger en zijn zoontje. Een natte zanderige tent was niet in het romantische beeld voorbij gekomen.

Vandaag voert de GR5 richting Brielle.

Hoe dichter bij Brielle hoe meer vesting-werken er voorbij komen. Brielle is zelf nog steeds een vesting. De route volgt in Brielle een kronkelroute langs allerlei historische hoogtepunten. Bijna op iedere hoek vd stad loop je tegen de vaderlandse geschiedenis aan.

In de vergaderzaal vd Catherinekerk is door vrijwilligers een sociale inloopruimte gestart. Hier thee gedronken en een rondleiding door de kerk gedaan. Doordat ik nog als pelgrim herkenbaar was, had ik bij een vd gastvrouwen een streepje voor, mocht door de tussendeur de kerk in en werd eraan herinnerd een stempel voor mijn pelgrimspas te nemen.

Brielle is een te leuke/interessante plaats om zomaar ff doorheen te struinen. Tip: trek er gerust een dagje (of twee) vooruit.

Een km of 5 voorbij Brielle bij een speelplaatsje geluncht, de tent gedroogd en een klein jongetje op en af de glijbaan geholpen. Ik werd wel door het jongetje nog eventjes fijntjes terecht gewezen: "Je mag geen banaan op je brood doen. Aijjj, waarom dan niet? Nou ja, het mag wel, maar niet aldoor. Pfffff, nou gelukkig maar, ik heb niets anders meer op brood! Ooo, maar dan moet je toch iets anders meenemen. Tjaaa, daar heb je wel gelijk in." Ik vermoed dat deze conversatie wel eens meer is gevoerd.

Hierna is het landelijke karakter vd GR5 opeens afgelopen. Je gaat de Dammerweg/brug over en komt in een wirwar van snelwegen, (spoor)wegen, terminals, kanalen en sluizen en industrie terecht. De Calandbrug is wegens onderhoud afgesloten, de omleiding naar het eiland Rozeburg loopt door en over het botlekgebied.

--------

De Cro petro-mens

Bewoont dit stukje Aarde

De Botlek-specials

Haiku:301

--------

Voor een schutsluis een half uurtje moeten wachten omdat er een paar binnenvaartschepen de sluis uit en weer in moesten.

Ondanks alle industriële bedrijvigheid, de chemische uitwaseming, al het asfalt en het hete weer kom je af en toe een stukje groen gras en bloeiend onkruid tegen.

---------

Een intiem moment

Hier in het Botlekgebied 

Vliegt een Koolwitje. 

Haiku:302

--------

Terwijl ik zo door het botlekgebied rondloopt, me erger aan het gemis aan natuur, besef ik me dat we hier allemaal onderdeel van zijn. Iedereen gebruikt producten die ergens hier (of in één vd andere botlekgebieden op de wereld) gemaakt worden.

Op het eiland Rozenburg is het zien van de natuurlijke en menselijke maat een hele opluchting. Hier het veer genomen naar Maassluis. En doorgelopen naar Maasland. Ondertussen was het wat gaan regenen, en was ik ook wel wat gaar geworden. Via Google een slaapplaats gevonden in de vorm van de B&B Maasland. Hier werd ik telefonisch naar binnen geloosd en wegwijs gemaakt. De spullen op de slaapkamer geloosd. Een restaurant gezocht en gegeten, op de kamer gedoucht, heel even gaan liggen en om 03:00 weer wakker geworden. Tanden gepoetst en tot 7:00 doorgeslapen.

Wat een heerlijk bed hebben ze daar.

Dag 13: Eindpunt Hoek van Holland

Vanmorgen welkom geheten door de B&B-eigenaar. Tijdens het ontbijt wat kaarten geschreven. Een paar vd kaarten waren helaas geen kaarten maar foto's. Gelukkig had de eigenaar nog een paar envelopen voor me. De andere gasten kwamen een voor een binnen voor hun ontbijt. ivm de nasleep van corona willen ze geen gasten bijelkaar aan tafel zetten, hierdoor werd ik vriendelijk verzocht plaats maken voor een paar andere gasten. De spullen bijelkaar geraapt en opgestapt. In het dorp postzegels gekocht, de kaarten gepost en op pad voor de laatste 20-25km.

-------

Tijd om weer te gaan.

Het Rood-Witte-Pad roept me.

Voor het laatste deel.

Haiku: 303

-------

Vanaf Maasland loopt de tocht eerst door weilanden en vanaf Maassluis langs de Nieuwe Waterweg tot de hoogwaterkering, Maeslantkering. (Zoek Maeslantkering voor meer info) Volgens een local wordt deze 2x jaar getest (functioneringsafsluiting). Dan zakt het water achter de kering en is het een goed moment om te gaan vissen. De route loopt hier vh water af naar het Staelduinse bos. Dit begint door de droogte al wat herfstig te worden.

--------

Het Staelduinse bos.

Daar zwier je al aardig door,

De beukenblaadjes.

Haiku: 304

---------

Na een stukje bebouwing kom je in het duingebied van Hoek van Holland (HvH) terecht. De GR5 zelf loopt naar de StenaLine-terminal om daar op de boot te stappen naar Harwich en verder te lopen op de E2 richting Ierse zee in Schotland. Hier eindigd of eigenlijk begint de GR5, ik wijk hier vanaf door het uiterste toegankelijke puntje vd pier als eindpunt te nemen.

Hiervoor moet je echter nog wel een paar km door een groot "stranddorp" lopen waar een groot deel van Rotterdam verkoeling en vertier komt zoeken.

Op de pier wat foto's genomen en me door een andere bezoeker laten uitleggen waar de 2e maasvlakte ligt.

En dan heb ik in principe de hele GR5 onder de voeten door gehad, willeswaar in verschillende richtingen en verspreid over diverse jaren/decennia. Een moment om er even voor te gaan stil zitten en een slokje water te nemen.

--------

Hoek van Holland is,

Een paar stappen verwijderd. 

Van het Franse Nice

Haiku: 305

--------

Statistieken:

Dit deel vd GR5:

379km

13 dagen

29km/dg

Hoogste punt:107m (St.Pietersberg)

Hele GR5:

2150km

90-100 dagen

+/-20km/dg

Hoogste punt: 2770m (Col de L'Iseran)

Naar huis: En nu! ik voelde geen behoefte hier uitgebreid te gaan feesten, iets te druk naar mijn zin. Oorspronkelijk was mijn plan om vanaf hier naar huis te lopen(=1weekje), door omstandigheden thuis is daar nu geen tijd voor. Een andere keer, wellicht dit najaar.

Nu nog een keer de pier teruglopen, door het stranddorp naar de bushalte, de bus, metro, trein en bus richting Amersfoort. In Hoogland uitgestapt en de laatste 2,5km gelopen naar een warm welkom thuis.

En verder: Ach na de GR5 is de wereld niet afgelopen/uitgelopen. Wensen en mogelijkheden te over.

-iig van HvH naar huis lopen.

-de E2 (3000km?) van Harwich in Engeland naar de Ierse zee en terug naar Dover

-de E11(4200km) van Scheveningen naar de Oostzee, het eerste deel tot Osnabruck heb ik samen met een wandelkameraad al gelopen.

-de E1(7000km) van Italië naar de Noordkaap (tip van een collega)

@Irene, @Marcel: Reactie op Merck toch hoe sterk. Ik stel voor om een keer samen te komen om dit lied te vertolken voor onze gezamenlijke families, wellicht nemen zij dat ook op in hun repertoire en kunnen ons daar later dan weer mee verblijden ;-))))

LS:

Ik wil jullie bedanken voor het lezen van al mijn beslommeringen en mochten er nog tips zijn dan hoor ik die graag.

NB: van mijn smartphone wilde alleen de camera nog maar op ver af scherp stellen, dit beperkt de mogelijkheden en geeft allerlei vervormingen.

En verder een uniek moment, na een GR5-tocht het blog volledig afgerond en dat binnen een week. Daar is misschien ook weer niet iedereen blij mee. ;-)

Met vriendelijke wandelgroet,

Rob


  • 26 Augustus 2022 - 16:28

    Eveline Besseling:

    Hoi Rob,
    Wat knap dat je de hele GR5 nu gelopen hebt!! Hopelijk pak je later weer een mooie (korte of lange) route op zodat we allemaal weer met je mee kunnen reizen in de vorm van je reisverslagen.
    Groetjes, Eveline B.

  • 26 Augustus 2022 - 21:36

    Irene:

    Hoi Rob,
    Wat een belevenissen allemaal, en veel verschillende sferen: van natuur tot industrie. Maar ook mooie stadjes en dorpjes heb je gezien. Dat zijn toch unieke ervaringen: van alles op je pad rustig kennis nemen...

    Zal wennen zijn nu thuis in je eigen bed zonder bijna permanent in de buitenlucht te zijn. We spraken elkaar even telefonisch.
    Maar plannen genoeg lees ik. Ben benieuwd waar je op uitkomt!
    Dank voor alle verslagen en de haiku's!
    En nu twee haiku's over kunststof... Inderdaad 17 lettergrepen is weinig voor zo'n ernstige zaak en wat je erover zou willen zeggen.

    Plastic: uitvinding
    Of toch niet? Natuur vervuilt…
    Keert zich nu tegen ons

    Plastic op het strand
    De mens beslist over dieren
    Is tegen zichzelf

    Groet! Irene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Wandelaar in hart en nieren. Sinds 17-jarige leeftijd bezig met wandelen. Later ben ik ook het hardlopengaan beoefenen, maar wandelen blijft de grootste bewegingsbron. Doordat ik ben opgegroeid in een verhuisbedrijf heb ik ook het 'TranSPORT' een groot deel van mijn werkend leven uitgeoefend. Zelfs nu onderweg naar Santiago heb ik het verhuisbedrijf niet helemaal achter me gelaten (of juist wel ;-) ) De komende weken ga ik proberen om vanuit Geneve te Zwitserland naar Santiago de Compostella in Spanje te lopen. +/-2200km in 12 weken.

Actief sinds 05 Juli 2014
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 12108

Voorgaande reizen:

21 Juli 2023 - 14 Augustus 2023

E2 in Engeland

08 Augustus 2022 - 21 Augustus 2022

GR5: Maastricht naar Hoek van Holland.

20 Augustus 2021 - 31 Augustus 2021

Vervolg GR5 Deeltraject: Landry-Nice

11 Augustus 2020 - 06 September 2020

Vervolg GR5: Deeltraject La Cure (fr)-Landry (rich

12 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

GR5: Deeltraject Selestat - La Cure

08 Juli 2014 - 11 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: