Dag:7 tm Wuustwezel Dag:8 tm Berg op Zoom - Reisverslag uit Bergen op Zoom, Nederland van Rob Duim - WaarBenJij.nu Dag:7 tm Wuustwezel Dag:8 tm Berg op Zoom - Reisverslag uit Bergen op Zoom, Nederland van Rob Duim - WaarBenJij.nu

Dag:7 tm Wuustwezel Dag:8 tm Berg op Zoom

Blijf op de hoogte en volg Rob

15 Augustus 2022 | Nederland, Bergen op Zoom

Dag: 7

Vanmorgen om 6:00 ontbijt. Tijdens het ontbijt nog ff nagedacht over het verschil in eier eten en voor de huiswachten een haiku achtergelaten.

--------

Struikelend binnen.

Leer ik een nieuwe manier.

Van een ei eten

Haiku:290

------

Hierdoor toch iets later weg dan gepland.

Im Sint Paulus komt de route langs de Abdij en brouwerij van Westmalle, hier komt een beroemd bier vandaan.

Jammer genoeg stonden ze op dit tijdstip niet met een kraampje met hun biersoorten langs de route. Over de landerijen vh klooster is wel een heel net van wandelpaden waarin veel informatie wordt gegeven.

In Brecht op een afstand van 189,5 km was ik halverwege dit deel van de GR5.

--------

Is het een keuze?

Doorgaan of terug lopen.

Point of no return.

Haiku: 291

-------

Hier bij een bloemist m'n water bijgevuld. Alleen in dit deel van België (regio Antwerpen) wordt hier op 15e augustus moederdag gevierd. Tezamen met de nationale feestdag "onze Lieve Vrouwe Hemelvaart"

Vandaag is het nog zeer heet. In WuustWezel onder wat bomen geluncht en wat gedut. Wat verderop wat water gevraagd. Hier uitgenodigd om ook een tas thee te komen drinken.

In het gebied Pastoorsbos op de rand van een beukenbosje en ander loofhout mijn bivak opgezet. Op een gegeven moment werd ik opgeschrikt door veel lawaai en luide knal. Ergens in het beukenbos was een enorme tak afgebroken, wellicht droogtestress?!

Het parcour was vandaag half beschaduwd, half open. Erg heet. In WuustWezel is gister een triatlon georganiseerd, ze waren de startlocatie hiervan aan het opruimen.

Ik benijd deze atleten niet met deze hitte. Om een uur of acht begint een boer met een trekker een

veld te besproeien oid. Hij moet jammer genoeg nog laat aan het werk.

En verstoord ook de rust in dit stille bos. Gelukkig was het na een uurtje ook voor deze boer klaar.

Dag: 8

Vanmorgen vroeg waren in de verte wat lichtflitsen zichtbaar, later ook wat gerommel. Een beetje haast gemaakt met het bivak opbreken.

----------

Zes vier-en-veertig

Min of meer droog ingepakt.

Een nieuw start-record.

Haiku: 292

---------

In de regen op stap gegaan, na een half uurtje waa het droog en de wereld fijn opgefrist. Een welkome dorstlesser voor de natuur. In Kalmhout kom ik de eerste signalering tegen vd "E2" het groter verband waarvan de GR5 een onderdeel is. Dit start bij de Ierse zee in Schotland

Een stuk voorbij Kalmhout gaat de GR5 door het Kalmhoutse naruurgebied op de grens met Nederland. De route gaat 3x de grens over. De 3e keer bij grenspaal nr. 249 in Vleet loop ik weer definitief op Nederlandse bodem. Deze paal staat midden in een akker. Ik hoop niet dst hier ooit een grensconflict voor de oogst door ontstaat. Voorbij Vleet op een bankje geluncht samen met een Belgische wielrenner. Hij acht de kans op grensconflicten niet aanwezig. De Vlamen voelen zich meer verwant met Nederland dan met Wallonië. Vanuit het verleden ligt hier nog steeds een hoop oud zeer.

Volgens deze meneer heeft de centrale regering na de 2e W O. een goede beslissing genomen om regionale regeringen (5 of 6) in te stellen, anders was België al lang uit elkaar gevallen.

Hierna loopt de route over de Wouwse Plantage. Een particulier landgoed, mooi van opzet en de landerijen zijn goed onderhouden.

In Bergen op Zoom behoorlijk vd route afgeweken om boodschappen te doen bij een AH. Toen ik buiten kwam was het enorm aan het onweren. Toch maar ff gewacht tot de bui over was.

Ondertussen was het laat geworden.

De route weer opgezocht en in het Oscar v Hemelpark m'n bivak gemaakt tussen wat hulststruiken. Droog kunnen koken en eten. Daarna braken er diverse buien los.