Eerste 5 dagen (dag nul tm dag vier) - Reisverslag uit Landry, Frankrijk van Rob Duim - WaarBenJij.nu Eerste 5 dagen (dag nul tm dag vier) - Reisverslag uit Landry, Frankrijk van Rob Duim - WaarBenJij.nu

Eerste 5 dagen (dag nul tm dag vier)

Blijf op de hoogte en volg Rob

20 Augustus 2021 | Frankrijk, Landry

Reis naar opstappunt vd GR5

Beste lezers en (virtuele) medewandelaars,

Na een lange voorbereiding, aanpassingen in m'n persoonlijke omstandigheden (met pensioen en opa geworden) en veel onzekerheid vanwege corona is het dan toch zover gekomen. Ik begin de GR5 weer waar ik verleden jaar ben gestopt, in Landry.

Deze keer ben ik op een andere manier naar de GR5 gereisd dan eerder, nu nl. met de Thallys naar Parijs Care du nord, door naar het Care du Lyon. Vanaf daar met een andere HSL naar Chamebry en dan weer met een boemeltje naar Landry. Dit alles met een geplande reisduur van ruim 11 uur.

Helaas had de Thallys vertraging bij aankomst. Daardoor kwam ik later in Care du Lyon. En miste ik m'n aansluiting met 7 minuten oa voordat ik door had vanaf welk perron de TGF vertok.

Het omboeken naar de volgende mogelijkheid kon alleen tegen bijbetaling. 

Maar toch Landry is iig gehaald.

Dag:0 (20-8-2021)

Bivak: weide boven Landry

Ik heb nog 1,5km gelopen en boven Landry (1020m) m'n eerste bivak opgeslagen in een weiland.

En dan heb je gelijk weer door wat een ander land Frankrijk is t.o.v. Holland. 

Mijn laagland-benen konden gelijk aan de slag, zelfs op deze 1,5km.

Een ander probleem dat ik ontdekte, was dat mijn telefoon geen verbinding met het Franse data-netwerk wilde maken. Dit is uiteindelijk een paar dagen later pas opgelost na een helder idee van mijn dochter.

Dag1: (21-8-2021)

Bivak: Lac de la Plagne.

Afstand: 18,5km van Landry. Hoogte: 2200m

Zo'n eerste dag op tour valt niet mee. Het opzetten en afbreken vh bivak al helemaal niet. Je hebt altijd weer meer mee dan nodig is maar wat toch ook wel handig is/kan zijn.

Uiteindelijk heb ik alles in de rugzak gekregen.

Aanpassingen:

Ik heb m'n oude rugzak laten repareren. Sommige onderdelen begonnen wat gaar te worden. Of hij nu weer zo'n 35 jaar meegaat is onwaarschijnlijk. Of ik deze rugzak nog 35 jaar kan dragen is ook onwaarschijnlijk.

Van verleden jaar weet ik dat de Alpen toch weer een ander hoofdstuk is.

Ik heb nu een dikkere jas mee. Vooral s'avonds kan het behoorlijk afkoelen.

Het nieuwste uitrustingsstuk is een attribuut om van een slaapmat een loungestoel te maken. Het is echt lekker om in te zitten en te kunnen leunen en te ontspannen, echter alles heeft een gewichtskaartje.

Tot nu toe is het het waard om mee te slepen.

Nu nog een lichtgewicht whirlpool zien te vinden.

Vandaag toch nog 16km gelopen, het eerste deels vlak en deels stijgend. Bij het park du Rousel lunch gehouden en vanaf daar ging het meestal alleen maar omhoog. Het was lastig om een goede bivakplek te vinden, overal was het niet vlak, rotsig en winderig. Achter een rotspartij een redelijk plek kunnen vinden met m'n paraplu als extra windscherm. Het uitzicht is iig de moeite waard (zie foto).

Dag2: (22-8-2021)

Bivak: piste L (voorbij Le Laisinant)

Afstand va Landry: 36,9km hoogte: 1950 m

Gisteravond met volle maan gaan slapen en om 02:30 gewekt door een heftige storm en regenbui. S'ochtends toch het meeste redelijk droog kunnen inpakken.

De route liep vandaag over de Col du Palet(2642m), het plaatsje Lac d'Tignes(2000m), een hoogvlakte Vallon de la Tovicry(2275m), het plaatsje Val d'Istere en tot iets voorbij het dorpje Le Laisinant waar ik ergens op de L-piste(1950m) m'n bivak heb gemaakt.

In het dorp lac d'Tignes heb ik geluncht en gewifi'ed. Want ik had hier nog steeds geen data-verbinding. 

Bij het binnenlopen van Val d'Isere was iemand 2 honden aan het uitlaten, takken uit het water laten ophalen. Een vd honden voelde daar niets voor, die ging alleen het water in wanneer er forse stenen in het water werden gegooid. Ook voor kleinere stenen ging hij het water niet in. Ik denk dat te kleine stenen niet genoeg zichtbaar zijn bij het opduiken.

S'avonds was ik met mijn dochter aan het SMS-en over de ontbreken van verbinding met het Franse data-netwerk. Ik had ondertussen zo een beetje elke instelling aangepast.

Toen ze met het schitterende idee kwam, zet je telefoon gewoon uit en weer aan.

En zie daar, alles werkte.

Dag3: (23-8-2021)

Bivak: uitzicht op Bonneval-sur-Arco 

Afstand va Landry: 50,1km hoogte: 2455m.

Vannacht erg slecht geslapen de plek op de L-piste was niet zo vlak als ik gedacht had. Was vroeg wakker en al net over achten onderweg.

Het was vandaag een lange klim naar de Col de L'Iseron(2770m) Dit is een punt dat aan een doorgaande route/weg ligt met een uitspanning en een parkeerplaats vol motoren, campers en auto's.

Voor het bord met de hoogtemeters helpt iedereen elkaar om elkaar op de foto te zetten. Daarna volgt een zeer lastige steile afdaling over een pad van los steenslag tot een andere parkeerplaats. Hier was een bruggetje over een riviertje weg. De aangegeven omleiding was niet te vinden, hierdoor moest ik een 3,5km via de weg afdalen naar het punt waar ik de GR5 weer kon oppakken. Je daalt hierna af in een liefelijke vallei "La Lenta" daarna nog een flinke stijging tot m'n bivak(2455m) bij een oud gebouwtje met het uitzicht op het plaatsje Bonneval-sur-Arc.

Onderweg water getapt bij een soort waterval die je via een paar losse planken moest oversteken.

Dag:4: (24-8-2021)

Bivak:Tijmweide

Afstand va Bessans: 5,2km

Hoogte: 1980m

Vanmorgen was, het ondanks de droge nacht, de tent erg nat door de laaghangende bewolking. 

Door de gunstige zon en de wind de tent toch nog redelijk droog kunnen inpakken. De vorige dag waren een paar herders de schapenafrastering aan het opruimen. Ze lopen da met een enorm pakket op hun rug naar de volgende weideplek. Vanmorgen zag ik een van hen vroeg langskomen. Elkaar even vanuit de verte bonjour gewenst. De route loopt eerst een aantal km's over ongeveer gelijke hoogte en daalt dan af in een paar etages af naar Bessans. 

Een paar km va het Bivak lag er een karkas van een bergmarmot op het pad. Dit zijn knaagdieren zo groot als een bever. Een km verder bij het omslaan van een bocht stond ik op een paar afstand oog in oog met een levende marmot. We bleven elkaar een minuutje aanstaren en toen was hij foetsie weg.

Normaal zie je ze niet, je hoort ze alleen vanaf ver fluiten wanneer ze iemand zien.

Bessans is het eindpunt vh eerste traject. Hiermee heb ik de laatste week van verleden jaar volgemaakt, toen ik vanuit Landry naar huis ben gegaan. 

In Bessans boodschappen gedaan. Daarna redelijk vlak naar Le Collet gelopen en vanaf daar een zig-zag helling op, die zo steil was dat er geen mogelijkheid was tot het maken van een bivak. Gelukkig kwam er op zo'n 1980m een weitje, dat erg naar tijm rook, waar ik net te laat voor een beginnende regenbui mijn tent kon opzetten. 

Toch nog net alles nat.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Landry

Rob

Wandelaar in hart en nieren. Sinds 17-jarige leeftijd bezig met wandelen. Later ben ik ook het hardlopengaan beoefenen, maar wandelen blijft de grootste bewegingsbron. Doordat ik ben opgegroeid in een verhuisbedrijf heb ik ook het 'TranSPORT' een groot deel van mijn werkend leven uitgeoefend. Zelfs nu onderweg naar Santiago heb ik het verhuisbedrijf niet helemaal achter me gelaten (of juist wel ;-) ) De komende weken ga ik proberen om vanuit Geneve te Zwitserland naar Santiago de Compostella in Spanje te lopen. +/-2200km in 12 weken.

Actief sinds 05 Juli 2014
Verslag gelezen: 48
Totaal aantal bezoekers 12163

Voorgaande reizen:

21 Juli 2023 - 14 Augustus 2023

E2 in Engeland

08 Augustus 2022 - 21 Augustus 2022

GR5: Maastricht naar Hoek van Holland.

20 Augustus 2021 - 31 Augustus 2021

Vervolg GR5 Deeltraject: Landry-Nice

11 Augustus 2020 - 06 September 2020

Vervolg GR5: Deeltraject La Cure (fr)-Landry (rich

12 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

GR5: Deeltraject Selestat - La Cure

08 Juli 2014 - 11 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: