2e verslag (Dag 5 tm 8) - Reisverslag uit Bessans, Frankrijk van Rob Duim - WaarBenJij.nu 2e verslag (Dag 5 tm 8) - Reisverslag uit Bessans, Frankrijk van Rob Duim - WaarBenJij.nu

2e verslag (Dag 5 tm 8)

Blijf op de hoogte en volg Rob

25 Augustus 2021 | Frankrijk, Bessans

Dag:5 : 25-8-2021

Bivak: weide bij Ruisseau du Piou

Afstand va Bessans: 22,7km

Hoogte: 2400m

Door gisteren bij Le Collet te gaan stijgen ipv rechtdoor te lopen, loop ik de origineel geplande route en niet de variant waarin ik in Lansiebourg proviand kan inslaan. Op de komende delen vd GR5 liggen de plaatsen waar je inkopen kan doen vrij ver uit elkaar. De eerste gelegenheid op de route zelf is over 4dagen. Een andere optie is om wat vd route af te wijken bij Aussois door daar af te dalen (150-200hoogtemeters) naar het dorp, lopend of met de kabelbaan die daar de GR5 kruist. Op dat punt moet ik kijken hoever de mondvoorraad nog strekt. 

Vannacht slecht geslapen, door de tent tijdens de regenbui op te zetten heb ik niet de beste plek kunnen kiezen, hoog gras, ongelijk en schuin. Hierdoor kon ik maar in één houding liggen of anders van m'n luchtbed af glijden. 

De tent was behoorlijk nat maar door de opkomende zon heb ik hem toch redelijk droog kunnen inpakken. Gisteren bij Le Collet was een waterpunt "non potable" hier wel water getapt en dit voor gebruik gefilterd. De eerste keer dat ik het filter echt nodig had.

De route stijgt eerst nog vrij stijl naar de refuge de Vallonbron op 2270m en glooit vanaf daar over de hoogtelijnen langs de berghellingen. Tijdens de lunch bij refuge du Cuchet (2160m, leeg en onbemand wegens corona) m'n spullen verder kunnen drogen. Vanaf hier daalt het pad vrij makkelijk naar 1936m en klimt vanaf hier weer stijl naar 2475m en uiteindelijk heb ik m'n bivak opgezet op 2400m. Deze dagen maakt de GR5 een paar lussen over de berghellingen van verschillende valleien/valleitjes. Dit bivak is +/- op het verste punt van dit valleitje, morgen gaan we over een Col naar het volgende dal. Zie kaartje, het huidige bivak zit tussen de 20 en 25km-punten in. Vlak voor het bivak met een Frans boer gesproken, viel niet mee maar met handen en voeten uitgelegd over de GR5, en een tent hier ergens neerzetten was geen probleem volgens hem.

Dag:6 : 26-8-2021

Refuge d'Arpont 

Afstand va Bessans: 39,8km

Hoogte: 2309m.

Vanmorgen was alles door de laaghangende bewolking kletsnat. Ook was het erg koud geweest. Veel kleren aan in de slaapzak en dan is het redelijk te doen. Deze nacht stond de tent goed vlak, wat wel bevorderlijk is voor een goede nachtrust. De laaghangende bewolking trok vrij snel op, maar doordat de zon pas vrij laat over de berg heen komt heb ik de boel toch nat in moeten pakken.

Bij de lunchpauze op de Mont de la Para(2329m) de tent laten drogen.

De tocht vandaag was erg mooi, oa onder een gletsjer-helling door. Het gebied en het pad zijn erg ruig. Sommige delen bestaan alleen maar uit grote rotsplaten.

De route is hier met steenmannentjes aangegeven. Het laagste punt was bij het oversteken vd Donon de Termignon, een waterval/rivier dat van de gletsjer velden afkomt. Op het 40km punt(zie kaartje) ligt de refuge d'Arpont. Hier een bed, diner en ontbijt genomen. Wel een luxe alles bijelkaar. Een bed, goed wassen, het accupack goed opladen en een warme maaltijd.

Plus een klein deel opgelost vd gebrekkige bevoorrading op dit gedeelte vd route.

Dag:7: 27-8-2021

Bivak: Le Plan d'Armont

Afstand va Bessans: 56,8km

Hoogte: 2280m.

De refuge d'Arpont ligt bijna recht tegenover het bivak van gisteren aan de andere kant vh dal, door de bewolking is daar nu niets van te zien

Het ontbijt in de refuge was beter dan wat ik gevreesd had. Ik heb hier ook nog wat brood kunnen kopen voor onderweg. Dit is wel een uitkomst, omdat ik nu voor inkopen iig niet hoef af te dalen naar, en weer te stijgen vanuit Aussois.

Het eerste deel vd tocht was erg ruig, veel afdalen daarna weer veel stijgen om daarna langs de bergwand op redelijk op dezelfde hoogte te blijven. Onder de top van "Dent Parrochee" steek je een oude gletsjer-helling over. Een zeer indrukwekkende ervaring, deze enorme steenhelling. Iets daarvoorbij m'n 12-uurtje gedaan met uitzicht op de helling. Zie foto/inzoomen om drie wandelaars te zien die de helling oversteken)

---------- 

Voor je twaalf uurtje.

Moet je even wandelen. 

Dan zie je ook iets.

Haiku: 206

-----------

De route blijft daarna nog redelijk langs de hoogtelijnen op en neer glooien om op de hoogte vd skiliften naar Aussois uit te komen. Ik ben hier niet afgedaald naar Aussois voor inkopen, wel ben ik naar het restaurant vd skilift gelopen en heb daar een lunch genomen, omelet, patat, sla en een thee. Heerlijk voedzaam eten.

Daarna nog een paar km bovenlangs rondom het stuwmeer Le plan d'Armont gelopen en daar bivak gemaakt. 

Doordat ik in de refuge had geslapen en op tijd weg was, ben ik onderweg regelmatig gasten vd refuge tegengekomen.

Vanuit het bivak een paar mooie foto's vh oplichten vd Alpen kunnen maken.

Dag:8 : 28-8-2021

Camping: Modane 

Afstand va Bessans: 75km

Hoogte: 1080m

Vannacht was het erg koud, s'nacht nog wat extra kleding aangetrokken.

Om 6:00 was de tent nat vh condens, om 6:15 was dat veranderd in een ijslaag.

Een koude ochtendstart. De zon kwam pas zo laat over de bergen heen dat ik het meeste al had ingepakt. En zelfs daarna bleef hij nog achter de wolken. 

---------

Het ochtendgloren. 

Gaf ijsvorming op de tent.

Slapen op niveau. 

Haiku:208

---------

Het eerste deel vd route was goed te doen, veel stijgen. Boven op de hoogvlakte stond veel wind, het was zo fris/koud dat ik de hele dag met lange mouwen aan heb gelopen. 

Een paar km voorbij Col de Barrier geluncht en de tent gedroogd. Daarna begon de afdaling naar Modane. Van 2350m naar 1060 = bijna 1300m dalen.

Vooral het laatste gedeelte werd steeds moeilijker. Erg stijl, veel steenslag en gruis aangevuld met dennenappels op het pad.

Een ideaal recept om uit te glijden, wat ook 2 keer gebeurde. Gelukkig niets ernstigers dan wat schaafwonden en een paar deukjes in mijn ego. 

In Modane inkopen gedaan en een km verderop op de camping een plekje genomen. 

Ik heb hier mijn uitrusting nog eens bekeken en wat onderdelen weg gedaan. 

Oa de tentdoekverhoger. Om logisch in de tent te liggen, met het hoofd bij de ingang, lig je volgens het ontwerp vd tent met je hoofd bij het voeteneinde. Ik had een constructie gemaakt om niet het tentdoek in je gezicht te hebben. Lig je andersom dan heb je daar geen last van, maar lig je verder bij de opening vandaan. Vanaf heden lig ik dus verkeerd in de tent.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Bessans

Rob

Wandelaar in hart en nieren. Sinds 17-jarige leeftijd bezig met wandelen. Later ben ik ook het hardlopengaan beoefenen, maar wandelen blijft de grootste bewegingsbron. Doordat ik ben opgegroeid in een verhuisbedrijf heb ik ook het 'TranSPORT' een groot deel van mijn werkend leven uitgeoefend. Zelfs nu onderweg naar Santiago heb ik het verhuisbedrijf niet helemaal achter me gelaten (of juist wel ;-) ) De komende weken ga ik proberen om vanuit Geneve te Zwitserland naar Santiago de Compostella in Spanje te lopen. +/-2200km in 12 weken.

Actief sinds 05 Juli 2014
Verslag gelezen: 31
Totaal aantal bezoekers 12098

Voorgaande reizen:

21 Juli 2023 - 14 Augustus 2023

E2 in Engeland

08 Augustus 2022 - 21 Augustus 2022

GR5: Maastricht naar Hoek van Holland.

20 Augustus 2021 - 31 Augustus 2021

Vervolg GR5 Deeltraject: Landry-Nice

11 Augustus 2020 - 06 September 2020

Vervolg GR5: Deeltraject La Cure (fr)-Landry (rich

12 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

GR5: Deeltraject Selestat - La Cure

08 Juli 2014 - 11 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: