Du Haycot-(4km voor) Col de la Schlucht. - Reisverslag uit Le Bonhomme, Frankrijk van Rob Duim - WaarBenJij.nu Du Haycot-(4km voor) Col de la Schlucht. - Reisverslag uit Le Bonhomme, Frankrijk van Rob Duim - WaarBenJij.nu

Du Haycot-(4km voor) Col de la Schlucht.

Blijf op de hoogte en volg Rob

14 Augustus 2019 | Frankrijk, Le Bonhomme

Vandaag begonnen met een flinke afdaling, goed voor t humeur en de energie. De markeringen waren duidelijk en kwamen overeen met de route die ik had opgehaald en op m’n GPS had gezet. Na de afdaling tot Le Bonhomme komt er natuurlijk ook weer de volgende stijging. De route nog steeds goed gemarkeerd. Een bepaald gedeelte liep/klom ik samen op met een oud Frans echtpaar. Die mij er regelmatig uitklommen. Maar zij hadden dan ook geen rugzakken. Bij de bezienswaardigheden, oude mijningangen kwamen we elkaar weer tegen. Op het hoogtepunt vd beklimming kon ik eerst geen aanwijzingen meer vinden. Bij controle met m’n GPS bleek ik een eind naast de geplande route te zitten. Afdalend kwam ik wel weer markeringen tegen. Die bracht me westelijker en directer dan bedoeld. Hierdoor liep ik t plaatsje Orbey mis. Het oorspronkelijke plan was om daar voorraad in te slaan. Vanaf Col du Calvaire (C.d.C), waar ik weer vlak bij de oorspronkelijke route uitkwam, zou het een 2x10km naar Orbey zijn. Iets te ver om spontaan (deels) via de D-wegen voor om te lopen. Maar betekent wel een soberder dieet en meer vd eet-gelegenheden onderweg gebruik maken. Bij C.d.C. ben ik daarom maar begonnen met voor mij een ommelette naturel en voor m'n telefoon 220v-menuutje te nemen.

Vanaf C.d.C. begint het weer te stijgen naar het natuurgebied Reserve Naturelle deTanet-Gazon du Faing.

Dit is een hoogvlakte met hoofdzakelijk heide. Een schitterend gebied. Enorm populair en druk. Vergelijkbaar met de Posbank op zondag.

Je ziet er allerlei soorten mensen, nog net geen mensen in rolstoelen of met rollators, en met allerlei schoeisel tot slippers aan toe. Voor het pad va de C.d.C. zijn stevige schoenen echt aan te raden. Dit is echt wel een ruige beklimming.

Op deze schitterende hoogvlakte ben ik bij t wisselen van een richel of een spoor gevallen, met de rugzak in m'n nek zo elegant als een vallende schildpad.

En stel Duitsers en Fransen hebben me omhoog geholpen. Die valpartij heeft me wel pijn gedaan.

Een paar km voor Col de la Schlucht bivak gemaakt en onrustig geslapen door de valpartij en een vuurwerk met disco in de verte. Dit vanwege een nationale feestdag.

• 21 Augustus 2019 - 08:40

Eveline Besseling:

Hoi Rob, vervelend hoor zo'n valpartij! Hopelijk niet te veel deuken opgelopen? Schitterende foto's weer trouwens. Heb je geen oplader op zonne-energie bij je voor je telefoon?? De omelette aux champignons is trouwens ook erg lekker ;-)
    Ben benieuwd hoeveel kilometers de route op papier is en hoeveel je er uiteindelijk hebt gelopen...

Groetjes,
    Eveline

• 24 Augustus 2019 - 15:21

Robbert:

Beter een onrustige nacht tgv. ruig onweer (welfascinerend) dan valpijn. Beroerd voor je man! Sukses met lopen voor de komende dagen (remember Bert!)en schildpadden doen het ook rustig aan. Robbert.